نظر سنجی

لطفا از منوی وبلاگ در نظر سنجی ها شرکت کنید. نتایج نظر سنجی در همین قسمت به اطلاع خواهد رسید.

در صورت داشتن توضیح شفاهی درباره ی سوال در اینجانظر خود را ثبت کنید.

راه های تماس با من

شما می توانید در همین قسمت ( ارتباط با من) با کلیک بر روی لینک مربوطه با من در تماس باشید یا به من ایمیل بزنید. آدرس ایمیل من هست :

bahrami.persian@yahoo.com

دیدار مجدد با "چاق و لاغر" پس از 21 سال

دیدار مجدد با "چاق و لاغر" پس از 21 سال

چاق و لاغر

مجموعه " چاق و لاغر" بعد از 21 سال ...

ادامه نوشته

چرا آی کیو ایرانیان روبه نزول است؟

به کجا میرویم؟

چرا آی کیو ایرانیان روبه نزول است؟


دکتر شهرام یزدانی

اعلام میانگین ضریب هوشی 84 برای ایرانی‌ها، سبب تعجب بسیاری از نخبگان ایران گردید. عده‌ای با انکار این آمار درصدد اعتراض به آن برآمده‌اند، اما برای اینجانب، این آمار هیچ‌گونه جای تعجبی نداشت، زیرا این موضوع را در سال  هفتاد و نه در سخنرانی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تحت عنوان نظریه "ترقیق هوشی" پیش بینی کرده بودم. در این مقاله به اختصار علل افت میانگین ضریب هوشی در کشور را بررسی خواهیم کرد و سپس به راهکارهای مقابله با این رخداد تلخ خواهیم پرداخت.

 
ادامه نوشته

کامپـیوتـر زن است یا مـرد؟

استاد زبان فرانسه در مورد مذکر یا مونث بودن اسمها توضیح میداد که یکی پرسید :

کامپیوتر مذکر است یا مونث؟
ادامه نوشته

مردی که دقیقا شبیه ملوان زبل است!

ویلیام چاواریاگا 49 ساله اهل کلمبیا است که قیافه اش دقیقا شبیه شخصیت کارتونی معروف ملوان زبل است و هر جا که میرود با این قیافه خود را معروف کرده است و از این راه کسب اعتبار کرده است.

برای دیدن عکسها بر  روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه نوشته

وای خدای من!

روزي چهار مرد و يك زن كاتوليگ در باري مشغول نوشيدن شامپاين بودند.
يكي از آقايان گفت من پسري دارم كه كشيش است . هر جا ميرود مردم او را پدر خطاب ميكنند .
مرد دوم گفت من هم پسري دارم كه اسقف است . و زماني كه جائي ميرود مردم به او ميگويند سرورم .
مرد سوم گفت پسر من كاردينال است و وقتي وارد جائي ميشود مردم او را عاليجناب خطاب ميكنند .
مرد چهارم گفت پسر من پاپ است و وقتي جائي ميرود مردم او را قديس بزرگ خطاب ميكنند.
زن حاظر درجمع نگاهي به مردان كرد و گفت من يك دختر دارم 178 سانت قدش است . بسيار خوش هيكل وزيباست . سايز سينه هايش 85و دور كمرش 61 .دور باسنش 92 سانت. باچشماني روشن و موهاي بلوند .
وقتي وارد جائي ميشود همه ميگويند واي خداي من :D

وصیت نامه صدام حسین

به گزارش پایگاه خبری ایران و اعراب، وصیت نامه دیکتاتور سابق عراق در تاریخ ۲۶ دسامبر یعنی سه روز قبل از اعدام وی نگاشته شده و مخاطب آن عام و مردم عراق هستند. صدام از مردم کشور خود در این وصیت نامه خواسته است تا بغض و کینه را کنار گذشته و سعی در شناخت دشمن واقعی که به مردم خسارت وارد کرده داشته باشند.....
ادامه نوشته

او خواهد آمد.

نشانه های ظهور امام زمان (عج)

ظهور

ظهور منجی بشر در دوران آخرزمان، باوری است قطعی و همگانی. ادیان و شرایع توحیدی و غیرتوحیدی و نیز بعضی از مكاتب بشری، نوید چنین روزی را به پیروان خویش داده‏اند. در این میان، اسلام با مبانی قویِ نظری و عملی، موضوع ظهور را به صورت صحیح تبیین كرده و با راهكارهای مناسب و درخور، واژه انتظار و منتظرِ مصلح را در میان جوامع اسلامی تبیین كرده است.

 

 

ادامه نوشته

آیا شما حاضرید برای هدایت مردم فحش بخورید؟

 

آیا شما هم عصبانی می شوید ؟

مدارا با کسی که آگاهانه و از روی عمد به تخریب و تحقیر می پردازد کار عاقلانه ای نیست و باید در برابر آن با تمام قوا ایستاد. البته به طور معمول در درون جامعه چنین افرادی کمتر پیدا می شوند و اکثر این اتفاقات در مورد گروه اول رخ می دهد ...

 
ادامه نوشته

باریک‌ترین اسمارت‌فون از آن کیست؟

دو شرکت بر سر عنوان باریک‌ترین اسمارت فون دنیا مبارزه میکنند. ال جی با وعده ارائه اسمارت فونی با 9.1 میلیمتر ضخامت یکه تاز میدان بود ولی کمی بعد سونی اریکسون از اسمارت فون 8.7 میلیمتری خود پرده برداری کرد و ال جی را کنار زد.

ال جی
ادامه نوشته

كدام دعا به اجابت نمى رسد

 

دعا

عثمان بن عیسى ،از محدثى كه وى را حدیث كرده از ابى عبد الله ،امام صادق ، علیه السلام روایت كرد كه خدمت امام عرضه داشتم كه دو آیه در كتاب خداست كه معناى آن دورا مى جویم ، ولى نمى یابم ؟ امام علیه السلام فرمود:آن دو آیه كدام است ؟ عرضه داشت آیه ادعونى استجب لكم زیرا دعا مى كنم ولى اجابت را نمى بینم امام فرمود :آیا نظر تو این است كه خداى تعالى خلف وعده كرده است ؟ عرضه داشتم :خیر ،فرمود: پس براى چه اجابت نمى شود؟ عرض كردم : نمى دانم .فرمود: ولى من با تو مى گویم :هر كس ‍ اطاعت اوامرالهى كند سپس او را از راه دعا بخواند ،حق تعالى اجابت مى كند.

 
ادامه نوشته

دود سیگار روی سن بلوغ موثر است

بلوغ زودرس به مواردی گفته می شود که تمام علائم اولیه و ثانویه بلوغ در دختران قبل از نه سالگی و در پسران قبل از پانزده سالگی ظاهر شود و بروز یک یا دو تغییر، نشانه این نوع بلوغ در فرزندان نیست.

ادامه نوشته

تماشای تلویزیون و تشدید خطر بیماری‌های قلبی

در بزرگسالان نیز کاهش تماشای تلویزیون از 4 ساعت در روز به یک ساعت 8 درصد خطر بیماری‌ های قلبی را کاهش می دهد.

پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات نشان می دهد:  هر ساعت تماشای تلویزیون در یک روز خطر مرگ بر اثر بیماری ‌های قلبی را افزایش می ‌دهد. اگر 4 ساعت تماشای تلویزیون در روز به یک ساعت تقلیل پیدا کند، می ‌توان از 8 درصد از بیماری‌ های قلبی پیشگیری کرد.

با افزایش تعداد کانال های ماهواره ای و همه گیر شدن استفاده در نقاط مختلف جهان، محققان متوجه شدند که به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون در روز خطر مرگ بر اثر بیماری‌ های قلبی تا 7درصد افزایش پیدا می‌ کند.

ادامه نوشته

خودكاری برای ‌كاهش اضطراب

در آینده نزدیک وسایل مختلفی كه با آنها سر و كار دارید، احساسات شما را تشخیص داده و با یك روش هوشمندانه از این اطلاعات برای كمك به سلامت شما استفاده می‌كنند.

 برای نمایش قدرت این تئوری محققی به نام میگل برنز آلونسو خودكاری ساخته است كه می‌تواند سطح اضطراب فردی را كه با آن می‌نویسد، اندازه‌گیری كند و در نهایت به كاهش استرس او كمك كند. این موضوع آنقدر جدی است كه در آزمایشی كه انجام شد، ضربان قلب افرادی كه از خودكار ضداضطراب استفاده كردند، 5 درصد كاهش یافت.

 

ادامه نوشته

پانداهای دوست داشتنی!

حتما شما هم به این فکر کردید که چرا بعضی از جانوران مانند پاندا یا پنگوئن ها برای ما دوست داشتنی تر از بقیه حبوانات هستند. در این مقاله خواهید خواند که چرا ما پانداها را دوست داریم و اینکه چرا برخلاف سایر حیوانات، پاندا از چنین جایگاه مهمی برخوردار است.

آنها ما را به یاد خودمان می اندازند

پاندا

 

ادامه نوشته

میلیاردها و شخصيتهاي بزرگي که دیپلم ندارند!

درحالیکه خیلی از ما در دوره دبیرستان دغدغه ساعات برگشت به خانه، شبهای امتحان و آمادگی برای کنکور ورودی دانشکاهها را داشتیم ، عده ای از موفق ترین کارآفرینان امروز دنیا دبیرستان را ترک کردند یا اصلا ثبت نام نکردند و شروع به کارهای درآمدزا کردند. اینجا با 15 نفر از این افراد آشنا می شویم.
رابرت دنیرو



دوستداران ویتو کورلئون و جیک لاموتا باید ممنون یکی از محبوبترین هنرپیشه ها باشند که قبل از تولد 17سالگیش دبیرستان را ترک کرد. دنیرو که 2 بار برنده جایزه اسکار شده دوره هنر را در استودیو بازیگری لی استراسبرگ و هنرستان هنرهای زیبای استلا آدلر گذراند. او در این مدت اندکی درباره کسب وکار هم یاد گرفت: دارائی های او عبارتند از استودیو فیلم تریبکا پروداکشن و تعدادی رستوران شیک.



ویدال سسون



ویدال که دوران کودکی خود را در یک یتیم خانه گذرانده بود در سن 14 سالگی یک دوره کارآموزی آرایش و اصلاح مو را گذراند و بعد به ارتش پیوست. او که به خاطر سبک اصلاح موی هندسی اش معروف است به خاطر انجام آرایش خاص  مو برای میا فروس،در فیلم  Rosemary's Baby تحسین عمومی را برانگیخت. سرمایه شخصی سسون 130میلیون دلار تخمین زده شده است.



کریک کرکوریان



کرکوریان که یک ثروتمند با نفوذ در زمینه سایتهای تفریحی است، در سال هشتم تحصیل خود مدرسه را ترک کرد تا علاقه اش، بکس آماتور را دنبال کند. امروز او صاحب 3 میلیارد دلار سرمایه است. او در مراکز اصلی  وگاس استریپ مانند هتل بین المللی و MGM Grand سرمایه گذاری کرد و بخش بزرگی از سهام MGM Mirage را در سال 2006 خریداری کرد. موسسه کرکوریان، بیش از 180میلیون دلار به اقدامات نوسازی آمریکا و موسسات خیریه دیگر اهدا کرده است.


فرنکویس پینالت



شاید باور اینکه صاحب شرکتهای بزرگی مانند گوچی، سامسونیت و پوما،سومین مرد ثروتمند فرانسه، در سال 1947 مدرسه را ترک کرد تا در چوب بری پدرش کار کند دشوار باشد. یکی از دلایل ترک تحصیل او این بود که همکلاسیهایش فقر او را به تمسخر می گرفتند. حال او شایسته تحسین است. پینالت که پدر خوانده هنرپیشه زن، سلما هایک است سرمایه ای معادل 8.7 میلیارد دلار دارد.



پیتر جکسون



جکسون در یک خانواده متوسط متولد شد. پدر او یک کارگر کارخانه و مادرش یک حسابدار بود. او که سه بار برنده جایزه اسکار شده است، از کودکی استعداد ذاتی برای ساخت فیلم از خود نشان میداد. با ترک دبیرستان مشغول به ساخت فیلم کوتاه در استودیو سینه سینما در نیوزیلند شد. اولین اثر برجسته او که یک درام جنایی بود در 1994 به روی پرده رفت. موفق ترین کار او ارباب حلقه ها بود که حدود 3 میلیارد دلار در جهان فروش کرد.


جسیکا سیمپسون



جسیکا سیمپسون، خواننده، طراح مد و ستاره تلویزیون ، دو آلبوم پرفروش، یک خط تولید کفش، محصولات بهداشت مو و ... دارد الا یک چیز، و آن مدرک تحصیلی است.  وی دبیرستان را به پایان نبرده است او در ماه نوامبر اعلام کرد که قصد دارد با اریک جانسون مهاجم تیم فوتبال NFL ازدواج کند.



اوما تورمن


مادر تورمن یک مدل بود و پدرش یک استاد دانشگاه کلمبیا بود. او در مدرسه ای در نیویورک ثبت نام کرد اما در سن 16 سالگی مدرسه را ترک کرد. شروع کار او در دنیای سینما در سال 1988 با بازی در فیلمهایی نظیر Dangerous Liaisons and و Quentin Taratino's Pulp Fiction و Kill Bill بود که این بازیگر را برنده گلدن گلاب کرد.



لری فلینت



او که یک ناشر پرکار وکیل مدافع سخنوری است برای رسیدن به این درجات و زندگی در پنت هاوس نیازی به گرفتن مدرک دبیرستان نداشت. قبل از اینکه به سن بزرگسالی برسد با استفاده از یک گواهی جعلی ولادت در سن 15سالگی به ارتش ایالت متحده پیوست. قبل از انتشار مجله اش در 1974 او چند کافه را اداره می کرد. در سال 2003 در انتخابات فرماندار کالیفرنیا شرکت کرد و نفر هفتم شد.



بیلی جوئل



این جملات متعلق به جوئل است هنگامیکه فهمید در یکی از دروس مهم دبیرستان مردود شده: " اگر قرار نیست به دانشگاه کلمبیا بروم ، به کلمبیا رکوردز میروم. جاییکه نیازی به داشتن دیپلم ندارد." او که 6 بار برنده جایزه گرمی شده است بیش از 150میلیون رکورد را به فروش رسانده و در مارچ 2010 تور خود با جان التون را به اتمام رساند. ارزش سرمایه او 160 میلیون دلار است.



کاترین زتاجونز



زتاجونز که دختر یک دوزنده لباس و یک کارخانه دار است مدرسه را در 15سالگی ترک کرد تا کار صحنه را در لندن ادامه دهد. هنر این بازیگر در اواخر دهه 90 با حضورش در فیلم  زورو درکنار آنتونی  هاپکینز و آنتونیو باندراس بر همگان اثبات شد. او در سال 2002 با بازی در نقش ولما کلی در فیلم موزیکال شیکاگو برنده جایزه اسکار، جایزه BAFTA و Screen Actors Guild  شد. زتاجنز همچنین در برخی از فیلمهای تبلیغاتی مانند Elizabeth Arden ، T-Mobile، جواهری Alfa Romeo و Di Modolo ظاهر شده است. ارزش دارائیهای او 45میلیون دلار تخمین زده شده است.



ریچارد کارمونا



یک نمونه جالب از افراد بدون دیپلم  کسی است که توانست به یک فرمانده جراح تبدیل شود. کارمونا در 16سالگی مدرسه را ترک کرد و به ارتش پیوست در آن دوره بود که او مدرک دیپلم را گرفت. در سال 1979 کارمونا موفق شد بالاترین مدرک پزشکی را از دانشگاه کالیفرنیا بگیرد. در سال 2002 جرج بوش او را به عنوان ژنرال جراح ایالات متحده منصوب کرد.



دیوید کارپ



کارپ 24 ساله، رویاپرداز رسانه ی اجتماعی، صاحب وبلاگی است که میلیونها دلار برایش درامد دارد. او که موسس وبلاگ محبوب تامبلر است در سن 15 سالگی دبیرستان را ترک و کار را از خانه دنبال کرد. هدف او تاسیس سایت مورد نظرش بود. موفقیت کار او چنان است که در مارس 2010 روزانه 2میلیون پست دریافت می کند و به طور متوسط 15،000 کابر جدید از این وب سایت دیدن می کنند.



دن ایموس



جان دونالد ایموس در یک مزرعه پرورش دام بزرگ شدو هنگامیکه 17 سال داشت مدرسه را ترک کرد. پس از گذراندن دوره های کوتاه به عنوان شیپورچی ارتش و سوزن بان ترن، در سال 1971 صدای او که محبوب مردم بود به عنوان دی جی  از رادیو پخش شد . او که با فراز و نشیبهای زیادی روبرو شد بالاخره در نیویورک مستقر شد. پس از قطع ناگهانی برنامه صبح او در سال 2007، نظرات جنجال برانگیزی درباره تیم بسکتبال روتگرز ارائه کرد که مورد توجه تیم WABC قرار گرفت تا اینکه یک قرارداد 5 ساله به ارزش 40میلیون دلار بین آنها بسته شد.




سیدنی پوآتیه



پوآتیه اولین مرد سیاه پوست است که موفق شد جایزه آکادمی بهترین بازیگر را در 1963 دریافت کند. او در سن 12 سالگی مدرسه را ترک کرد تا به خانواده اش که درگیر فقر بود کمک کند. پس از مدت کوتاهی خدمت برای ارتش آمریکا او با کار شستن ظرف توانست معیشتی فراهم کند. در سن 17 سالگی او در مقابل انجام کارگری توانست از کلاسهای بازیگری تئاتر نگرو امریکن در شهر نیویورک استفاده کند. در سال 1997 پویتیر به عنوان سفیر باهاما در ژاپن منصوب شد. در سال 2009 مدال آزادی را از اوباما دریافت کرد.

آرزوهای شیرین کودکانه

دعاهای زیر از کتاب سومین جشنواره بین‌المللی "دستهای کوچک دعا" است. این جشنواره سه سال است که در تبریز برگزار می‌شود و دعاهای بچه‌های دنیا را جمع ‌آوری می‌کند و برگزیدگان را به تبریز دعوت و به آنها جایزه می‌دهد. دعاهایی که می‌خوانید از بچه‌های ایران است.
آرزو دارم سر آمپول‌ها نرم باشد!
(تاده نظر‌بیگیان / ۵ ساله)

خدای مهربانم! من در سال جدید از شما می‌خواهم اگر در شهر ما سیل آمد فوراً من را به ماهی تبدیل کنی!
(نسیم حبیبی / ۷ ساله)

ای خدای مهربان! پدر من آرایشگاه دارد. من همیشه برای سلامت بودن او دعا می‌کنم. از تو می‌خواهم بازار آرایشگاه او و همه آرایشگاه‌ها را خوب کنی تا بتوانم پول عضویت کانون را از او بگیرم چون وقتی از او پول عضویت کانون را می‌خواهم می‌گوید بازار آرایشگاه خوب نیست!
(فرشته جبار نژاد ملکی / 11 ساله)

خدای عزیزم! من تا حالا هیچ دعایی نکردم. میتونی لیستت رو نگاه کنی. خدایا ازت میخوام صدای گریه برادر کوچیکم رو کم کنی!
(سوسن خاطری / 9 ساله)

خدایا! یک جوری کن یک روز پدرم من را به مسجد ببرد.
(کیانمهر ره‌گوی / 7 ساله)

خدای عزیزم! در سال جدید کمک کن تا مادربزرگم دوباره دندان دربیاورد آخر او دندان مصنوعی دارد!
(الناز جهانگیری / 10 ساله)

آرزوی من این است که ای کاش مامان و بابام عیدی من را از من نگیرند. آنها هر سال عیدی‌هایی را که من جمع می‌کنم از من می‌گیرند و به بچه‌ آنهایی می‌دهند که به من عیدی می‌دهند!
(سحر آذریان / ۹ ساله)

بسم الله الرحمن الرحیم. خدایا! از تو می‌خواهم که برادرم به سربازی برود و آن را تمام کند. آخه او سرباز فراری است. مادرم هی غصه می‌خورد و می‌گوید کی کارت پایان خدمت می‌گیری؟
(حسن / 8 ساله)

ای خدا! کاش همه مادرها مثل قدیم خودشان نان بپزند من مجبور نباشم در صف نان بایستم!
(شاهین روحی / 11 ساله)

خدایا! کاری کن وقتی آدم‌ها می‌خوان دروغ بگن یادشون بره!
(پویا گلپر / 10 ساله)


خدا جون! تو که اینقدر بزرگ هستی چطوری میای خونه ما؟ دعا می‌کنم در سال جدید به این سؤالم جواب بدی! (پیمان زارعی / 10 ساله)

خدایا! یک برادر تپل به من بده!!
(زهره صبورنژاد / 7 ساله)

خدایا! در این لحظه زیبا و عزیز از تو می‌خواهم که به پدر و مادر همه بچه‌های تالاسمی پول عطا کنی تا همه ما بتوانیم داروی "اکس جید" را بخیریم و از درد و عذاب سوزن در شبها رها شویم و در خواب شبانه‌یمان مانند بچه‌های سالم پروانه بگیریم و از کابوس سوزن رها شویم... (مهسا فرجی / 11 ساله)

دلم می‌خواهد حتی اگر شوهر کنم خمیر دندان ژله‌ای بزنم!
(روشنک روزبهانی / 8 ساله)

خدایا! شفای مریض‌ها را بده هم چنین شفای من را نیز بده تا مثل همه بازی کنم و هیچ‌کس نگران من نباشد و برای قبول شدن دعا 600 عدد صلوات گفتم ان شاء الله خدا حوصله داشته باشد و شفای همه ما را بدهد. الهی آمین.
(مهدی اصلانی / 11 ساله)

خدایا! دست شما درد نکند ما شما را خیلی دوست داریم!
(مینا امیری / 8 ساله)

خدایا! تمام بچه‌های کلاسمان زن داداش دارند از تو می‌خواهم مرا زن دادش دار کنی!
(زهرا فراهانی / 11 ساله)

ای خدای مهربان! من سالهاست آرزو دارم که پدرم یک توپ برایم بخرد اما پدرم بدلیل مشکلات نتوانسته بخرد. مطمئن هستم من امسال به آرزوی خودم می‌رسم. خدایا دعای مرا قبول کن...
(رضا رضائی طومار آغاج / 13 ساله)

ای خدای مهربان! من رستم دستان را خیلی دوست دارم از تو خواهش می‌کنم کاری کنی که شبی او را در خواب ببینم!
(شایان نوری / 9 ساله)

خدایا ماهی مرا زنده نگه دار و اگر مرد پیش خودت نگه دار و ایشالله من بتوانم خدا را بوس کنم و معلم‌مان هم مرا بوس کند
!! (امیرحسام سلیمی / 6 ساله)

خدیا! دعا می‌کنم که در دنیا یک جاروبرقی بزرگ اختراع شود تا دیگر رفتگران خسته نشوند!
(فاطمه یارمحمدی / 11 ساله)

ای خدا! من بعضی وقت‌ها یادم می‌رود به یاد تو باشم ولی خدایا کاش تو همیشه به یاد من بیوفتی و یادت نرود!
(شقایق شوقی / 9 ساله)

خدای عزیزم! سلام. من پارسال با دوستم در خونه‌ها را می‌زدیم و فرار می‌کردیم. خدایا منو ببخش و اگه مُردم بخاطر این کار منو به جهنم نبر چون من امسال دیگه این کار رو نمی‌کنم!
(دلنیا عبدی‌پور / 10 ساله)

آرزو دارم بجای این که من به مدرسه بروم مادر و پدرم به مدرسه بروند. آن وقت آنها هم می‌فهمیدند که مدرسه رفتن چقدر سخت است و این قدر ایراد نمی‌گرفتند! (هدیه مصدری / 12 ساله)

خدایا مهدکودک از خانه ما آنقدر دور باشد که هر چه برویم، نرسیم. بعد برگردیم خانه با مامان و کیف چاشتم. پاهای من یک دعا دارند آنها کفش پاشنه بلند تلق تلوقی (!) می‌خوان دعا می‌کنند بزرگ شوند که قدشان دراز شود!
(باران خوارزمیان / 4 ساله)

خدایا! برام یک عروسک بده. خدایا! برای داداشم یک ماشین پلیس بده!
(مریم علیزاده / 6 ساله)

خدایا! می‌خورم بزرگ نمیشم! کمکم کن تا خیلی خیلی بزرگ شوم!
(محمد حسین اوستادی / 7 ساله)

خدایا! من دعا می‌کنم که گاو باشم (!) و شیر بدهم تا از شیر، کره، پنیر و ماست برای خوراک مردم بسازم!
(سالار یوسفی / 11 ساله)

من دعا می‌کنم که خودمان نه، همه مردم جهان در روز قیامت به بهشت بروند.
(المیرا بدلی / 11 ساله)

خدای قشنگ سلام! خدایا چرا حیوانات درس نمی‌خواننداما ما باید هر روز درس بخوانیم؟ در سال جدید دعا می‌کنم آنها درس بخوانند و ما مثل آنها استراحت کنیم!
(نیشتمان وازه / 10 ساله)

اگر دل درد گرفتیم نسل دکترها که آمپول می‌زنند منقرض شود تا هیچ دکتری نتواند به من آمپول بزند!
(عاطفه صفری / 11 ساله)

خدای مهربان! من یک جفت کفش می‌خواهم بنفش باشد و موقع راه رفتن تق تق کند مرسی خدایا!
(رویا میرزاده / 7 ساله)

در یادداشت دبیر جشنواره در ابتدای کتاب نوشته شده:

"هزاران نفر برای باریدن باران دعا می‌کنند غافل از آنکه خداوند با کودکی است که چکمه‌هایش سوراخ است

عادت آدم هاي موفق

کرايگ هايپر؛ نويسنده، محقق، مقاله نويس، مجري راديو و تلويزيون و يک سخنران حرفه اي است. در 25 سال گذشته، او با کارهايش به عنوان يک کارشناس حرفه اي موفقيت در حوزه هاي شخصي و اجتماعي معرفي شده. هاپير يک سايت هم درباره سخنراني موثر دارد که در آن نوشته: «من خواسته ام بخش هاي مهم کتاب هاي کمکي که تا به حال خوانده ام و تجربه هايي که در زندگي ام داشته ام را به صورت 40 نکته کليدي فشرده کنم و در اختيار ديگران بگذارم تا در هر زمان بتوانند آن را بخوانند. مطمئنا کتاب هايي که در سطح جهاني فروخته مي شوند و درباره خودياري هستند ممکن است براي بعضي ها قابل استفاده باشند ولي من مايلم چيزي بنويسم که براي همه مفيد واقع شود.آ» حالا اين شما و اين هم 40 توصيه کرايگ هايپر. بخوانيد و قضاوت کنيد. 1) فرصت هايي را مي بينند و پيدا مي کنند که ديگران آنها را نمي بينند. 2) از مشکلات درس مي گيرند، در حالي که ديگران فقط مشکلات را مي بينند. 3) روي راه حل ها تمرکز مي کنند. 4) هوشيارانه و روشمندانه موفقيت شان را مي سازند، در زماني که ديگران آرزو مي کنند موفقيت به سراغ شان آيد. 5) مثل بقيه ترس هايي دارند ولي اجازه نمي دهند ترس آنها را کنترل و محدود کند. 6) سوالات درستي از خود مي پرسند. سوال هايي که آنها را در مسير مثبت ذهني و روحي قرار مي دهد. 7) به ندرت از چيزي شکايت مي کنند و انرژي شان را به خاطر آن از دست نمي دهند. همه چيزي که شکايت کردن باعث آن است فقط قرار دادن فرد در مسير منفي بافي و بي ثمر بودن است. 8) سرزنش نمي کنند (واقعا فايده اش چيست؟) آنها مسووليت کارهايشان و نتايج کارهايشان را تماما به عهده مي گيرند. 9) وقتي ناچارند از ظرفيتي بيش از حد ظرفيت شان استفاده کنند هميشه راهي را براي بالا بردن ظرفيت شان پيدا مي کنند و بيشتر از ظرفيت شان از خود توقع دارند. آنها از آنچه دارند به نحو کارآمدتري استفاده مي کنند. 10) هميشه مشغول، فعال و سازنده هستند. هنگامي که اغلب افراد در حال استراحت هستند آنها برنامه ريزي مي کنند و فکر مي کنند تا وقتي که کارشان را انجام مي دهند استرس کمتري داشته باشند. 11) خودشان را با افرادي که با آنها هم فکر هستند متحد مي کنند. آنها اهميت و ارزش قسمتي از يک گروه بودن را مي دانند. 12) بلندپرواز هستند و دوست دارند حيرت انگيز باشند. آنها هوشيارانه انتخاب مي کنند تا بهترين نوع زندگي را داشته باشند و نمي گذارند زندگي شان اتوماتيک وار سپري شود. 13) به وضوح و دقيقا مي دانند که چه چيزي در زندگي مي خواهند و چه نمي خواهند. آنها بهترين واقعيت را دقيقا براي خودشان مجسم و طراحي مي کنند به جاي اينکه صرفا تماشاگر زندگي باشند. 14) بيشتر از آنکه تقليد کنند، نوآوري مي کنند. 15) در انجام کارهايشان امروز و فردا نمي کنند و زندگي شان را در انتظار رسيدن بهترين زمان براي انجام کاري از دست نمي دهند. 16) آنها دانش آموزان مدرسه زندگي هستند و همواره براي يادگيري روي خودشان کار مي کنند. آنها از راه هاي مختلفي مثل تحصيلات آموزشگاهي، ديدن و شنيدن، پرسيدن، خواندن و تجربه کردن ياد مي گيرند. 17) هميشه نيمه پر ليوان را مي بينند و توانايي پيدا کردن راه درست را دارند. 18) دقيقا مي دانند که چه کاري بايد انجام دهند و زندگي شان را با از شاخه اي به شاخه اي ديگر پريدن از دست نمي دهند. 19) ريسک هاي حساب شده اي انجام مي دهند؛ ريسک هاي مالي، احساسي و شغلي. 20) با مشکلات و چالش هايي که برايشان پيش مي آيد سريع و تاثيرگذار روبه رو مي شوند و هيچ وقت در مقابل مشکلات سرشان را زير برف نمي کنند. با چالش ها روبه رو مي شوند و از آنها براي پيشرفت خودشان بهره مي برند. 21) منتظر قسمت و سرنوشت و شانس نمي مانند تا آينده شان را رقم بزند. آنها بر اين باورند که با تعهد و تلاش و فعاليت، بهترين زندگي را براي خودشان مي سازند. 22) وقتي بيشتر مردم کاري نمي کنند؛ آنها مشغول فعاليت هستند. آنها قبل از اينکه مجبور به کاري بشوند، عمل مي کنند. 23) بيشتر از افراد معمولي روي احساسات شان کنترل دارند. آنها همان احساساتي را دارند که ما داريم ولي هيچ گاه برده احساسات شان نمي شوند. 24) ارتباط گرهاي خوبي هستند و روي رابطه ها کار مي کنند. 25) براي زندگي شان برنامه دارند و سعي مي کنند برنامه شان را عملي کنند. زندگي آنها از کارهاي برنامه ريزي نشده و نتايج اتفاقي عاري است. 26) در زماني که بيشتر مردم به هر قيمتي مي خواهند از رنج کشيدن و بودن در شرايط سخت اجتناب کنند، افراد موفق قدر و ارزش کار کردن و بودن در شرايط سخت را مي فهمند. 27) ارزش هاي زندگي شان معلوم است و زندگي شان را روي همان ارزش ها بنا مي کنند. 28) تعادل دارند. وقتي از لحاظ مالي موفق هستند، مي دانند که پول و موفقيت مترادف نيستند. آنها مي دانند افرادي که فقط از نظر مالي در سطح مطلوبي قرار دارند، موفق نيستند. اين در حالي است که خيلي ها خيال مي کنند پول همان موفقيت است. ولي آنها دريافته اند که پول هم مثل بقيه چيزها يک وسيله است براي دستيابي به موفقيت. 29) اهميت کنترل داشتن روي خود را درک کرده اند. آنها قوي هستند و از اينکه راهي را مي روند که کمتر کسي مي تواند برود، شاد مي شوند. 30) از خودشان مطمئن هستند و به احساسات ناشي از اينکه کجا زندگي مي کنند و چه دارند و چه طور به نظر مي رسند، توجهي ندارند. 31) دست و دل باز و مهربان هستند و از اينکه به ديگران کمک مي کنند تا به خواسته هايشان برسند خوشحال مي شوند. 32) متواضع هستند و اشتباهات شان را با خوشحالي مي پذيرند و به راحتي عذرخواهي مي کنند. آنها از توانايي هايشان خاطر جمع هستند ولي به آن مغرور نمي شوند. آنها خوشحال مي شوند که از ديگران بياموزند و از اينکه به ديگران کمک مي کنند تا خوب به نظر برسند بيشتر از کسب افتخارات شخصي شان لذت مي برند. 33) انعطاف پذير هستند و تغيير را غنيمت مي شمارند. وقتي وضعيتي پيش مي آيد که عادت ها و آسايش روزمره شان را بر هم مي زند از آن استقبال مي کنند و با آغوش باز وضعيت جديد و ناشناس را مي پذيرند. 34) هميشه سلامت جسماني خود شان را در وضعيت مطلوبي نگه مي دارند و مي دانند که بدنشان خانه اي است که در آن زندگي مي کنند و به همين خاطر، سلامت جسماني براي آنها خيلي مهم است. 35) موتور بزرگ و پرقدرتي دارند. سخت کار مي کنند و تنبلي نمي کنند. 36) هميشه منتظر بازتاب کارهايشان هستند. 37) با افراد بدذات و غيرموجه نشست و برخاست نمي کنند. 38) وقت شان و انرژي شان را روي وضعيت هايي که از کنترل شان خارج است صرف نمي کنند. 39) کليد خاموش روشن دارند. مي دانند چگونه استراحت کنند و ريلکس شوند. از زندگي شان لذت مي برند و سرگرم مي شوند. 40) آموخته هايشان را تمرين مي کنند. درباره تئوري هاي عجيب و غريب خيالبافي نمي کنند بلکه واقع بينانه زندگي مي کنند.

برترین های پژوهش و فناوری سال 89

همزمان با هفته پژوهش برترین های پژوهش و فناوری سال 89 در حوزه های مختلف پژوهش انتخاب گردید و در ویژه نامه هفته پژوهش توسط وزارت علوم و تحقیقات فناوری به شرح ذیل اعلام گردید.

 

برترین های پژوهش و فناوری سال 89 - قسمت دوم

برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت

دانشگاه صنعتی اصفهان دانشگاه برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت

پژوهشکده علوم و فناوری رنگ پژوهشکده برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت

مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف مرکز رشد برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت

پارک علم و فناوری خراسان رضوی پارک علم و فناوری برتر در زمینه تبدیل علم به ثروث

 

دکتر نسرین معظمی طرح برگزیده در زمینه تبدیل علم به ثروت با طرح ملی تولید سوخت از میکروالگ ها (ریز جلبک ها)

دکتر منصور انبیاء پژوهشگر برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت

 

برترین های پژوهش و فناوری سال 89 - قسمت دوم

موسسات پژوهشی برتر

پژوهشکده انرژی و محیط زیست دانشگاه شهید باهنر کرمان

مرکز تحقیقات بتن

موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

پژوهشگاه مواد وانرژی

پژوهشکده توسعه تکنولوژی

 

برترین های پژوهش و فناوری سال 89 - قسمت دوم

نشریات برتر

نشریه مطالعات ملی نشریه برتر در زمینه علوم انسانی

نشریه معماری و شهرسازی نشریه برتر در زمینه هنر

نشریه حفاظت گیاهان نشریه برتر در زمینه کشاورزی

نشریه کنترل نشریه برتر در زمینه فنی و مهندسی

نشریه فیزیک زمین و فضا نشریه برتر در زمینه علوم پایه

Journal of the Iranian Chemical Society

نشریه برتر بین المللی

Iran J Allergy asthma

برترین های پژوهش و فناوری 89 جدول معرفی برترین پژوهشگران

 

برترین های پژوهش و فناوری سال 89 - قسمت دوم

 

پر استنادترین نویسندگان و داغ ترین مقالات

 

برترین های پژوهش و فناوری سال 89 - قسمت دوم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - ویژه نامه هفته پژوهش

تهیه و تنظیم : فاطمه گودرزی

خوشبخت باش ، این یک دستور است!

گل

مطالبی که پیش روی شماست بی تردید جزء بارزترین حقایق و واقعیات زندگی همه ماست. بسیاری از ما فکر می کنیم که اگر فلان عمل و یا تفکر را داشته باشیم به سود ما خواهد بود. در حالیکه ممکن است برعکس، انجام آن فکر یا فعل امری کاملاً زیانبخش و نابخردانه باشد. مثلاً در اندیشیدن به گذشته دردناک مان، باور و یا تصوّر اغلب ما این است که چنانچه خاطرات تلخ گذشته مان را برای خود و یا دوستان مان تعریف کنیم از غم و اندوه، می کاهد و موجب شادی روح و سبک تر شدن بار اندوهناک درونی مان می گردد. در صورتی که موضوع کاملاً برعکس بوده و بازگویی آنچه که به صورت ناگوار و مرارت بار در گذشته برایمان رخ داده بسیار غمناک بوده و تصویر سازی مجدد آنها فقط باعث زنده شدن آن خاطرات و شروع دوباره حزن و افسردگی و رنج و نفاهت روحی و جسمی ما خواهد بود.

بهتر آنست که هرگز دریچه خاطرات تلخ و یاس آور خود را نه برای خود و نه بروی دیگران نگشوده و فکر و روح خود را مهیّای بازبینی و بازسازی مجدّد آنها نسازیم و بدانیم هر چقدر ذهن و درون خود را از چنین تصاویری خالی و تهی کنیم روحی سالم تر و اندیشه ای شاداب تر را جانشین آنها خواهیم ساخت. و اینها همه نتیجه سال ها تحقیق و تفحص بزرگان علم روانشناسی و انسان شناسی است. لذا شناخت نتایج تحقیقات و باورهای علمی این رشته کاملاً لازم و ضروری به نظر می رسد. این مطالب حقیقتاً همچون درّ و جواهری است که بر پهنه آسمان این رشته علمی درخشیده و بر همه ما فرض است تا، در کوران زندگی پر تلاطم و پرحادثه زندگی، بند بند آنها را آویزه گوش و هوش خود ساخته و در مسیر پر خطر و سیلاب خروشان حوادث، مورد استفاده قرار دهیم.

1- تعداد زیادی از ما دانسته یا ندانسته- خواسته یا ناخواسته تاریخ پردرد زندگی خود را به صورت توشه ای گرانبها به دوش می کشیم. دردها را به خاطر می سپاریم- زنده نگاه می داریم و بازگو می کنیم. بدین ترتیب خودمان را با وقایعی که هرگز نمی توانیم تغییر دهیم دائم زجر و شکنجه می دهیم. به گذشته خود آویزان می شویم و اجازه می دهیم که این حوادث مرده آینده ما را اداره کنند. خیال می کنیم که انگار گذشته بیشتر از امروز برایمان مهم است. و ارتباطات خود را براساس ارتباطات گذشته برقرار می سازیم.

سعی کنید همیشه صورتی آرام و با وقار داشته باشید. زیرا حالات صورت عمیقاً بر شخصیت و حالات روانی تاثیر می گذارد. اگر لبخند بزنیم و سعی کنیم همیشه چهره ای متبسم داشته باشیم در نهایت شادی را لمس خواهیم کرد

- هیچگاه خود را مسئول حوادثی که امکان کنترل آن را نداشته اید قلمداد نکنید.

- ما خیال می کنیم اضطراب و نگرانی، آینده نگری است.

سعی کنید همیشه صورتی آرام و با وقار داشته باشید. زیرا حالات صورت عمیقاً بر شخصیت و حالات روانی تاثیر می گذارد. اگر لبخند بزنیم و سعی کنیم همیشه چهره ای متبسم داشته باشیم در نهایت شادی را لمس خواهیم کرد ولی اگر تمام مدت چهره ای عبوس و غم زده به خود بگیریم مدتی نمی گذرد که از نظر روحی پریشان و خمود می شویم.

 آینده همین امروز است. همه کسانی که کار امروز را کنار گذاشته اند و به آینده چشم دوخته اند و نگران هستند، بی جهت نیروی خود را از بین می برند و آرامش امروز را با تصور مشکلاتی که با فردا می آیند، بهم می زنند.

 معمولاً افراد شاد کمتر از افرادی  که بطور دائم احساس نگرانی و بدبختی می کنند بیمار می شوند و آن دسته از افرادی که بعد روشن و مثبت زندگی را می بینند کمتر احتمال دارد که دچار فشار روانی شوند.

 افکار صبحگاهی تان را کنترل کنید. اگر روزتان را با نگرانی- افسردگی و کج خلقی شروع کنید کارهای آن روز را ناموفق خواهید دید.

همیشه خود را در آستانه بدست آوردن یک موفقیت استثنائی بدانید و رمز آن یک چیز است: (همت کردن در طلب آن) پس سعی کنید.

آبی آرامش

خداوند بعضی از نعمت ها را درون بسته ای از مشکلات اعطا می کند تا بندگان او با حل آن مسائل شایستگی خود را برای دستیابی به آن نعمت ثابت کنند.

اگر برخلاف جریان آب شنا کنیم آب لطمه می زند- به صورت می کوبد و انرژی را تحلیل می برد. چنین شخصی بعد از مدتی  ناامید، خسته و افسرده می گردد و حتی ممکن است به کنار رودخانه پناه ببرد و تا مدت ها دست از تلاش بکشد. اما فرد دیگری که موافق جریان آب حرکت می کند این شخص همراه با آب با کمی دست و پا زدن به جلو می رود. او به عنوان عضوی از مجموعه، همراه با کل مجموعه جلو می رود، انرژی زیادی ذخیره می کند، پیشرفتش زیاد می شود و بعد از مدتی احساس شعف و شادمانی می کند و خوشحال است که به سرعت به هدفش رسیده است. در حقیقت طبیعت به یاری او شتافته و او را به هدفش رسانده است.

 

 صبحت درباره پلیدی باعث بروز پلیدی می شود هر چه بیشتر به شر توجه کنید بر شر می افزائید، هر عیبی را که در دیگران می بینید همان عیب یا نقصی مشابه را به زندگی خود فرا می خوانید. ایراد گرفتن از دیگران سبب می شود که خودتان با نفی و انکار روبرو شوید. وقتی با سرزنش و انتقادتان شیره وجود دیگری را می مکید راه می گشائید تا شیره ذهن و امور خودتان مکیده شود در واقع به پیشواز بیماری و بدبختی و آشفتگی و تنگدستی می روید. (کاترین پاندر)

 

بخشودن، لطف به دیگران نیست لطفی است که ما در حق خود می کنیم تا میدان ذهنی مان خالی شود و برای پذیرش چیزهای خوب و نیکو جایی باز شود.

 

 راه های معین ساده ای برای راندن خاطرات منفی وجود دارد که می توانید برای ابد از شر آن ها خلاص شوید. وقتی از شر این عواطف و هیجانات مخرب خلاص شوید از تصلیب خویشتن و دیگران دست بر می دارید و آنگاه برای رستاخیز موهبت های خود آماده می شوید. (کاترین پاندر)

 یادتان باشد که شما حاکم بر موقعیت ها هستید نه برده آنها. (کاترین پاندر)

در ادامه سعی داریم تا برای  جهت یابی در مسیر موفقیت جملات تاکیدی موثری را هم برای شما ارائه دهیم .تا با تکرار روزانه این جملات انرژی های مثبت تری را برای خود روانه کنیم .

*من منحصر  به فردم. دوست میدارم و دوست داشته میشوم  و آزادم

*هر روز هر کاری را که از دستم بر میاید انجام میدهم تامحیطی سرشار از عشق برای خودم و اطرافیانم ایجادکنم.

*من دیگران را دوست دارم و به آنها اهمیت میدهم و همین باعث بوجود  آمدن دوستیهای ماندنی خواهد شد.

*دست به هرکاری که میزنم موفق میشوم.

*هرچه  صادق تر باشم ،عشق بیشتری را دریافت میکنم.

*من به پیشواز دگرگونی می روم. من مشتاقم که عوض شوم. من انتخاب می کنم که طرز تفکر خود را عوض کنم.

* من به آسانی و شادمانی از کهنه به نو رهسپارم.

* برای من بخشیدن از آنچه فکر می کردم آسانتر است.

*من خودم را می بخشم و رها می کنم.

* من ... را می بخشم و رها می کنم

 

کتاب راز های موفقیت در زندگی- منصوره صفایی

وبلاگ سلطانلو

سایت آفتاب

فرآوری و تنظیم: کهتری

 

ممنوعیت غیبت به قصد اصلاح جامعه

غیبت

مفهوم غیبت

غیبت آن است كه در غیاب شخص مؤمن ، عیب او را فاش سازید . اگر او ، عیب نداشته باشد و به او ، عیبى را نسبت عیب دهى ، تهمت زده اى كه گناه تهمت ، از گناه غیبت ، بالاتر است ; زیرا ، سرمایه بزرگ هر انسان مؤمنى در زندگى ، حیثیت و آبروى او است و هرچه ، آن را به خطر بیندازد مانند این است كه جان او را به خطر انداخته باشد . گاه مى شود كه ترور شخصیّت ، از ترور شخص ، مهم تر است . و لذا فلسفه مهم تحریم غیبت و این كه از گناهان كبیره شمرده شده است ، به حفظ همین سرمایه بزرگ است .

در قرآن كریم آمده است : «ویل لكلّ همزة لمزة ؛ واى بر هر عیب جوى مسخره كننده و غیبت كننده !»1  آنانى كه با نیش زبان و حركت دست و چشم ، پشت سر و پیش روى دیگران ، استهزا و عیب جویى و غیبت مى كنند و شخصیّت دیگران را درهم مى شكنند . این گروه ، با واژه «ویل » ـ كه تهدید شدیدى است ـ سرزنش شده اند .

آرى ، آبروى مؤمن ، خیلى مهم است ! خداوند ، براى این كه قبحِ و زشتى غیبت را روشن كند ، مثالى بسیار جالب زده است . قرآن ، غیبت كردن را ، خوردن گوشت برادر مرده دانسته است .

در این تعبیر ، لطایفى است كه به برخى از آن ، اشاره مى شود :

1 . اگر مقدارى از گوشت بدن شخص مرده ، كنده شود ، جایش پر نمى شود و اگر آبروى انسان مؤمن هم با غیبت از بین برود ، آبروى رفته ، بر نمى گردد .

2 . دیگر این كه غیبت شونده ، مانند مردگان است و قادر بر دفاع از خود نیست .2

حدیث مشـهوری از نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است كه از اصحابش ‍ پرسید : آیا می دانید غیبت چیست ؟ اصحاب گفتند : خدا و رسولش آگاه است ، نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : (غیبت) یادی از برادر مسلمان كردن به چیزی كه بدش می آید. 3

نکته ای که باید بسیار موشکافانه مورد کنکاش قرار گیرد آن است که آیا غیبت ، ولو به قصد اصلاح جامعه جایز است یا خیر؟!

ما نمی توانیم به طور مطلق ، بیان کنیم که چون می خواهیم درجامعه را اصلاحی بر پا کنیم ، فرد یا جریانى را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهیم و غیبت كنیم؛ در حالی که دیده می شود کسانی که  چنین کارهایی را انجام می دهند ، خیلى اوقات به غیبت هم اكتفاء نکرده وگاه چیزهائى را مطرح می کنند  كه معلوم نیست حدِّ غیبت 3 بر او صادق باشد ؛ شاید مصداق تهمت است ، مصداق افتراء است، مصداق قول به غیر علم است ، مصداق سبّ و شتم است ؛ غیبت در همان حدی جایز است که فقه اجازه ی آن را داده است که ما در اینجا به خلاصه ای از بحث فقه پیرامون غیبت می پردازیم؛

الف) غیبت جنبه كشف سرّ و افشاگری داشته باشد . بنابر این ، بازگو كردن عیبها و گناهان آشكار غیبت نیست و گناه غیبت بر آن بار نمی شود ، هر چند ممكن است از لحاظ توهین و تحقیر یا اشاعه فحشاء ممنوع و حرام بوده و كیفر و عقوبتش با درجه این گناه تناسب نداشته باشد.

آبروى مؤمن ، خیلى مهم است ! خداوند ، براى این كه قبحِ و زشتى غیبت را روشن كند ، مثالى بسیار جالب زده است . قرآن ، غیبت كردن را ، خوردن گوشت برادر مرده دانسته است

ب) عیب مذكور دروغ نباشـد ، یعنی در شخص مورد غیبت وجود داشته باشد. پس ، اگر واقعیت نداشـته باشد تهمت است و گوینده آن به عنوان مفتری تحت كیفر قرار می گیرد و گناهش از غیبت مصطلح بیشتر و شدیدتر است .

ج) انگیزه عیب جویی در میان نباشد . بنابر این ، اگر ذكر عیوب دیگران برای حفظ مصلحت آنان باشـد شـرعاً اشـكالی ندارد ، هر چند طرف مقابل راضی نباشـد. مثلا بازگو كردن خصوصیات بیمار نزد پزشـك از این قبیل است كه مصلحت بیمار در افشای آن است ، هر چند ممكن است بیمار در بدو امر از اظهار آن ناراحت شود. همچنین ذكر محاسن اشخاص به عنوان تعریف و تمجید آنها غیبت نیست ، هر چند آنها از افشای محاسن خود ناراحت شوند. البته در صورتی كه افشای محاسن موجب اذیت و آزار شـخص شود كار خوبی نیست لكن نه به عنوان غیبت بلكه به عنوان ایذاء برادر مؤ من ، كه برای خود حكم جداگانه ای دارد .

غیبت

د) شـخص مورد غیبت مشخص باشد چه با ذكر نام و سایر مشخصات یا با اشاره و كنایه ، بطوریكه شنونده طرف را بشناسد . پس ، اگر كلی و نا معلوم باشد و یا آنكه شنونده او را نشناسد غیبت محسوب نمی شود .

ه) شخص مورد غیبت مسلمان و برادر دینی انسان باشد . بنا بر این ، غیبت كافران و مشركان و ملحدان اشكالی ندارد.

و) شخص مورد غیبت متجاهر به فسق نباشد. پس ، اگر كسی آشكارا مرتكب گناه می شـود غیبت او جایز است ، زیرا چنین شخصی از گناه كردن و گناهكار بودن باكی ندارد و از اینكه مردم رفتار ناشـایسته او را بفهمند هراسی به دل راه نمی دهد.

این بود مجموع قیود و شـروطی كه در عبارات فقها و علمای اخلاق و حتی برخی از اهل لغت دیده می شود كه به تبعیت از شرایط شرعی ذكر كرده اند. 4

نکته ای که بسیار حساس و دقیق است و لازم است به خود و دیگران متذکّر شویم ، آن است که : ما حق نداریم به صرف توهم و خیال که این غیبت برای مصلحت جامعه لازم است ، قلم ها،دست ها و وبلاگ ها را آزاد کنیم و هرآنچه که خود را راضی می کند بیان کنیم .

غیبت به وسیله وسائل مدرن

وسائل مدرن امروز ، همه مشمول همین حكم است ، به عبارتی خواندن وبلاگ هم مثل خواندن کتاب ، نامه است به عبارتی خواندن تمامی این ها در حکم گوش کردن به حرف می باشد و استماع غیبت شامل همه‌ اینها می‌شود ؛به این معنا که ملاك استماع تنها در شنیدن سخنی از طریق گوش نمی باشد . خواندن و اشاره کردن ونوشتن و ...که بویی از غیبت داشته باشد ، در لوای حکم غیبت قرار می گیرند .

 ما حق نداریم به صرف توهم و خیال که این غیبت برای مصلحت جامعه لازم است ، قلم ها،دست ها و وبلاگ ها را آزاد کنیم و هرآنچه که خود را راضی می کند بیان کنیم

دوربین ها را آزاد نگذارید !

چنانچه انسان خطائى از کسی مشاهده کرد وبعد توسط دوربین آن را ثبت کند  ودرجایی به نمایش گذارد ، این کار هم مصداق غیبت است و هیچ فرقی با غیبت از طریق شنوایی و گفتاری ندارد .

 محیط را باید محیط اخلاقى كرد ، اصلاح جامعه تنها محدود به این نیست که از افراد غیبت شود .

غیبت

حسن ظن داشته باشید !

قرآن كریم می‌فرماید: « لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خیراً ؛ وقتى افك  را شنیدید ، چرا به یکدیگر حسن‌ظن نداشتید؟ »5

این آیه بیان می کند که در همان ابتدا ،افک را رد کنید .

اگر آمدند و در مورد فردی چه در لسان غیبت و چه در لسان تهمت مطلبی را بیان کردند ، قبول نکنید !

در این آیه از یک کلمه ی تحذیریه ی (لولا) که دامنه ی آن وسیع است ، استفاده شده است .

« لولا» تنها به معنای « چرا » نیست ؛ بلکه معنای آن "چرایی" است همراه با تأکید فراوان ؛ یعنى آه، واى، چرا ؛ 

" چرا به هم ظن نیك ندارید ، چرا به هم حسن‌ظن ندارید !"

انتقاد منطقی درست است !

برای اصلاح جامعه و روشن کردن جامعه و اذهان مردم ، حرف های آشکاربسیاری وجود دارد که اگر انسان آنها را بیان کند ،نه تنها غیبت نیست ،بلکه شیوه ای پسندیده و منطقی می باشد .

در جامعه ی امروز جریان های حق و باطلی وجود دارد که درصدد منحرف کردن جامعه می باشند؛ در این شكى نیست . در رأس این جریانات افرادی نیز حضور دارند ،اما لزومی ندارد که آدمی به اینها تهمت بزند و یا غیبت آنان را نیز بکند .

این افراد آنقدر حرف های آشکار باطل دارند که اگر آنها تبیین و توضیح داده شوند ، مطلب روشن خواهد شد و هیچ نیازى به غیبت كردن نیست .

 

فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان


پی نوشت ها :

1- همزه / 1

2- تفسیر نمونه / آیت الله مکارم شیرازی و دیگران / ج 23 / ص 176

3- بحار الانوار / ج 72 / ص 222

4- اخلاق در قرآن – آیت الله مکارم شیرازی /چهل حدیث امام خمینی (ره) / معراج السعادة – مرحوم احمد نراقی / گناهان کبیره – شهید دستغیب شیرازی

فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

بخش سینما وتلویزیون: 10 فیلم برتر سال 2010 از نگاه کول نیدهام موسس و مدیر اجرایی بهترین وب سایت سینمایی دنیا: آی ام دی بی


10 فیلم برتر سال 2010 از نگاه کول نیدهام موسس و مدیر اجرایی بهترین وب سایت سینمایی دنیا: آی ام دی بی

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

(10) زیبا یکی از ترسناکترین فیلم هاییست که من دیده ام. براستی باید اعتراف کرد. این فیلم بی نهایت خوش ساخت است و با 2 صحنه که هرکدام برای خود شاهکاری هستند به پایان میرسد.

 شما با این فیلم به هم می ریزید، غمگین می شوید و احساس افسردگی میکنید، اما پیام معنوی فیلم که قابل توجه است، بسیار گیراست و باید شما را شاد کند. بازی خاویر باردم بی نظیر است.

 

 این فیلم از آن دسته فیلمهایی است که ذهن شما تا روزها درگیر خود میکند. فیلم، در اولین نمایش بین المللی خود در جشنواره کن شرکت کرد.

 

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

(9) 4.3.2.1 محصول انگلستان است. فیلمی است بسیار هیجان انگیز به سبک فیلمهای تارانتینو و ریچی.

 داستان مربوط می شود به موضوع الماسهای دزدیده شده و 4 داستان مرتبط با پیچیدگیهای جذاب و غیرقابل پیش بینی.

نوئل کلارک و مارک دیویس در کنار یکدیگر، کاری بسیار جذاب را ساخته اند. کوین اسمیت هم با نقش کوتاه اما بسیار با نمک خود، واقعا گل کاشته است.

 

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

(8) لانه خرگوش: خیلی خوش شانس بودم که این فیلم را توانستم ببینم اگرنه از دستم در می رفت. به جزییات موضوع اصلی بسیار خوب پرداخته شده است.

داستان خیلی با دقت باز میشود. ریتم روایت داستان کاملا منطقی و بافت خط سیر آن بسیار قدرتمند است.

 نیکول کیدمن و بارون اکهارت هم در بازی عالی کارکرده اند. جالب اینکه فیلمبرداری این اثر، در 28 روز انجام شده است.

 این فیلم اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم تورونتو به نمایش درآمد.

 

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

(7) شهر: بن افلک (کارگردان و بازیگر) پس از آخرین ساخته خود یعنی «عزیز از دست رفته»، دست به ساخت یک جنایی ترسناک خوب دیگر زده است.

  ربکا هال هم نشان داد که در پردازش شخصیتهای مختلف توانایی دارد. وقتی فهمیدم که این فیلم، یک نسخه 4 ساعته هم دارد، حسابی یکه خوردم. من این فیلم را در بیستمین سالگرد تاسیس آی ام دی بی، به همراه تیم بچه های آی ام دی بی در لس آنجلس دیدم.

 

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

(6) سخنرانی پادشاه: فیلم قابل توجهی است و دارای ارزشهای بسیار. کولین فرت عالی کار کرده است و مستحق جایزه اسکار بازیگر نقش اول امسال می باشد.

 اما کولین فرت فقط یک نفر از گروه بی نظیر این فیلم می باشد. این اثر، در مورد عشق، رفاقت و تعهد می باشد. یک فیلم با ارزش تاریخی زیاد که مخاطبان، تا پیش از اکران آن، خیلی در جریان این واقعیت تاریخی نبودند. در این کار، لحظات خنده دار سرشار از صداقت را می بینیم که به ما می گویند فیلم سیاه در اواخر دهه 1930 یعنی چه. کار فیلمبردار، تهیه کننده، طراح صحنه و لباس، و کارگردانی عالی تام هوپر را باید تحسین کرد. استفاده بجا از موسیقی در صحنه های تاثیرگذار که یادآور عنوان فیلم هستند، نیز شایان ذکر است. این فیلم، اولین بار در لندن به نمایش درآمد.

 

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

(5) عالی باش: یکی از کاربران آی ام دی بی، این فیلم را چیزی میان "مرد عنکبوتی" و "بیل را بکش" خوانده است. این فیلم، بی رحمانه خشن است و کاملا هوشمندانه ساخته شده است.

 درست مثل فیلمنامه "حالت مسحورکننده"، شاهد یک فیلمنامه خوب دیگر از جین گلدمن هستیم. 

 کارگردانی ماتیو وان قابل تحسین است. شخصیت «دختر یکه بزن» بسیار خوب پردازش شده و کلو مورتز بازیگر این نقش نشان داده که آینده درخشانی در پیش دارد.

 

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

(4) هری پاتر و یادگاران مرگ: یک شروع طوفانی و عالی برای آخرین فصل داستانهای هری پاتر. یادم می اید که دقیقا نه سال پیش بود که دخترانم را برای دیدن اولین نسخه از سری هری پاتر به سینما بردم.

آن موقع آنها 8 سال داشتند و با همان شخصیتهای داستان بزرگ شدند تا به امروز و عجب جایگاه ویژه ای دارد داستان هری پاتر برای من. همه المانها و عناصر لازم برای ایجاد یک محیط عالی در فیلم، کنار هم قرار گرفته اند.

 آن صحنه ای که شخصیت خبرچین میگوید: "من در عین بسته بودن، باز می کنم"، رعشه بر اندام من می اندازد. یک فیلم خوب در ژانر ماجراجویی که تازه 2 سال دیگر می فهمیم چه بوده است.

 

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

(3) قوی سیاه: یکی از چهار سایت برتر دنیا در زمینه نقد فیلم یعنی وب سایت Front Row Films" review، این فیلم را به نوعی برداشت و الهام از "کفشهای قرمز" برایان دی پالما می داند.

منتقد سایت مذکور، معتقد است که این اثر، برداشتی بد است اما من قویا معتقدم که اتفاقا برداشت بسیار خوبیست.

 دارن آرونوفسکی – کارگردان فیلم- این بار به سراغ وسواسهای موجود در دنیای رقص باله رفته است.

 

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

(2) شبکه اجتماعی: در تحسین فیلم همین بس که صحنه اول آن به نوعی عالی ارائه میشود و جذابیت مابقی داستان را به شما نوید میدهد.

 

 دیوید فینچر، یک بار دیگر ثابت کرد که با هر داستانی می تواند شاهکار بسازد.

 

(1) آغاز: یک شاهکار در ژانر وحشت. باری، کریستوفر نولان (کارگردان فیلم) باعث شد من ماندگارترین، بارزترین و شاهکارترین اثر سینمایی زندگی خود طی 25 سال اخیر را ببینم.

 

10 فیلم برتر  2010 از نگاه imdb

 آخرین باری که یک شاهکار را تماش کردم، فیلم "بیگانگان" در سال 1986 بود. آغاز یعنی هوشمندانه ترین نوع فیلم سازی در بهترین حالت خودش.

پیشنهاد می دهم پس از تماشای این فیلم، به بخش IMDb FAQ مراجعه کنید.

 

تا به حال 5 بار این فیلم را دیده ام و به عنوان دومین اثر سینمایی ماندگار زندگی ام، آن را قبول دارم.

 

این فیلم برای اولین بار در لندن به نمایش درآمد.


ترجمه: محمدرضا صامتی

انواع باتری ها  (باتری های نیکل - کادمیم)

یکی از قطعات الکترونیکی که در ساخت بسیاری از پروژه های هوافضا کاربرد دارند باتری ها می باشند. انواعی از باتری ها وجود دارند که از نیکل به عنوان یک پایه ی پیل استفاده می کنند. این نوع باتری ها از نظر اقتصادی به صرفه ترند. خصوصیات کلی این ها را می توان در زیر مشاهده کرد:

  • قابلیت شارژ و دشارژ بیش از 600 بار
  • قابلیت تامین شدت جریان 500 میلی آمپر ساعت و یا بیشتر
  • تامین شدت جریان چند آمپری لحظه ای (c نسبتا بالا)
  • محدوده کاربرد وسیع و مناسب( از 40- تا 50 درجه سانتی گراد)
  • تحمل ادامه شارژ بیش از حد و بی نیاز از مراقبت های خاص

 

این باتری ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:

1. نوع تهویه ای

2. نوع بدون منفذ با الکترودهای زینتر شده

این باتری ها از نیکل هیدروکسید، کبالت هیدروکسید و گرافیت برای الکترودهای مثبت و از کادمیم اکسید، آهن، نیکل، و گرافیت برای الکترودهای منفی استفاده می کنند. پوشش باتری ها از ورق های فولادی (با لایه ای از اپوکسی یا پلی اتیلن) و جلدهای پلاستیکی است.

انواع باتری ها 2

 

ساختمان کلی:

سلول های نیکل کادمیم یا به علامت اختصار "Ni - Cd" در دو نوع استوانه ای و دکمه ای ساخته و عرضه می شوند که در زیر به بعضی تفاوت های آن ها اشاره می کنیم:

سلول های دکمه ای همواره از یک یا دو جفت صفحه ی گرد که توسط ماده خلل و فرج داری عایق شده اند تشکیل می شوند. خود این صفحات با فشردن ماده ای خمیری فعال در یک فلز مشبک تهیه می شوند. در باتری های نوع استوانه ای از ورقه های نرمی استفاده شده که می توان آن ها را به دور هم پیچید. این ورقه ها از زینتر کردن پودر نیکل بر روی پایه ای از جنس نیکل ساخته می شوند. عایق بین صفحات از نوعی ماده متخلخل است. زینتر کردن روشی در عملیات حرارتی در متالوژی فلزات است. در هر دو گونه، باتری ها کلا توسط ورقه ای از جنس نایلون پوشیده و نفوذناپذیر می گردند.

انواع باتری ها 2

 

باتری های استوانه ای مجهز به نوعی سامانه سوپاپ فنری برای جلوگیری از افزایش فشار گازهای درونی در هنگام شارژ بیش از حد یا تخلیه بیش از اندازه عمل می کند. شکل بالا ساختار درونی یک باتری نیکل کادمیم استوانه ای را نشان می دهد.

مشخصات کلی:

مقاومت داخلی این نوع باتری ها بسیار کم است و به وسیله آن ها می توان به جریان زیاد لحظه ای دست یافت. میزان مدت زمان در شارژ ماندن این ها در موقع انبار کردن بستگی به دمای محیط دارد. درجه حرارت مناسب برای این باتری ها 10 تا 35 درجه است و در غیر این دماها شارژ آن بسیار سخت انجام می شود. با کم شدن دما مقاومت داخلی نیز افزایش پیدا می کند.

 

در زیر جدول باطریهای متداول لیتیم و نیکل با کاتد و آندهای مختلف را می بینید. دو نوعی که با فلش مشخص شده از انواع کاربردی در هواپیماهای الکتریکی هستند.

انواع باتری ها 2

 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی

اگر ایستاده‌ای بنشین!




زمانی كه عصبانی هستیم فشار خون و ضربان قلب بالا رفته و با عوض شدن حالت بدن ضربان قلب پایین آمده و خشم فرو كش میكند و یك لیوان آب خنك و یك نفس عمیق ، این هم باز فشار و ضربان قلب رو پایین میاره.

اما غیر از این ها، موقعی كه عصبانی میشیم از دست كسی بهتره درست و بالغانه و منطقی با طرف مقابل خودمون صحبت كنیم و سعی كنیم قضاوت نادرست نكینم .كه هر چی اختلافه سر قضاوت های نادرست و سوء تفاهم هست.

اگر هم عصبانیت بخواد باعث بحث و گفتگو و دعوا بشه، بهتره كه اون محیط رو ترك كنیم و یا سكوت كنیم.

بهترین سلاح سكوت است .

هیچ وقت از سكوت كردن ضرر نمی بینیم .یك را دیگه هم برای غلبه است اینكه : اون مشكل و كسی كه باعث شده ما

عصبی بشیم را روی كاغذ نوشته و در آخر برگه را پاره كنیم .





در حدیث آمده است :در زمان عصبانیت اگر ایستاده ای ،بنشین و اگر نشسته ای بلند شو

آشنایی با شیمی و گرایشهای آن و علم نانو

رشته شیمی یكی از رشته های علوم پایه می باشد كه بخصوص در كشورهای پیشرفته به ان اهمیت بسیار زیادی می دهند و حتی مهمتر از رشته های فنی تلقی می شود. زیرا صنعت و دانش هر كشور در مرحله اول مدیون علوم پایه می باشد.
ادامه نوشته

چگونه آتشفشان بسازیم؟

آتشفشانی از آمونیوم دی کرومات

مواد مورد نیاز:

 6 پیمانه آرد ،2 پیمانه نمك ، 4 قاشق غذا خوری روغن ، آب گرم ، یك عدد بطری پلاستیكی، پودر لباسشویی ، رنگ غذا ،سركه

روش كار:

1- نخست مخروط آتش فشان را بسازیم. 6 فنجان آرد،  2فنجان نمك، 4 قاشق سوپ خوری روغن غذا خوری و 2فنجان آب را مخلوط كنید. مخلوط به دست آمده باید یكنواخت و محكم باشد(در صورت نیاز می توانید آب بیشتری اضافه كنید)

2- بطری پلاستیكی را در ظرف مورد نظر به طور ایستاده قرار دهید و خمیر تهیه شده را در اطراف آن به شكل یك كوه آتش فشان فرم دهید البته توجه داشته باشید كه آن را به طور كامل نپوشانید قسمت دهانه آن را برای اضافه كردن بقیه مواد خالی نگه دارید.

3- قسمت بیشتر بطری را با آب گرم پر كنید و مقدار كمی از رنگ قرمز غذا را به آن اضافه كنید.

4- 6قطره پودر لباسشویی به محتویات بطری اضافه كنید.

5-2قاشق سوپ خوری جوش شیرین به بطری اضافه كنید.

6-به آرامی سركه را به بطری اضافه كنید.

مراقب باشید زمان فوران كوه آتش فشان رسیده است.

آتش‌فشان

نكات

گدازه هایی با رنگ قرمز ملایم در نتیجه واكنش بین جوش شیرین و سركه تولید خواهد شد.

در این واكنش مانند آتش فشان حقیقی گاز كربن دی اكسید هم تولید خواهد شد.

به دلیل تولید گاز كربن دی اكسید در بطری پلاستیكی فشاری ایجاد می شود و (به علت حضورپ ودر لباسشویی) حباب هایی از آتشفشان خارج خواهد شد كه چهره زیبایی به آزمایش می دهد.

اگر چند قطره رنگ زرد هم به آن اضافه كنید گدازه های خارج شده رنگ زیبا تر و طبیعی تری پیدا خواهند كرد.

با آب اکسیژنه خیلی کفش سریع تر و قشنگتر میشه. با دی کرومات هم خوش رنگ میشه.

منبع: جدیدترین اطلاعات از دنیای شیمی

مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: نسرین صادقی

انواع دماسنج

به نظر شما چند نوع دماسنج وجود دارد؟

 هر كدام چه كاربردی می‌تواند داشته باشد؟

انواع دماسنجانواع دماسنج
انواع دماسنج
انواع دماسنج

عكس روبه ‌رو محدوده دمایی محیط اطرافمان را به اختصار نشان می ‌دهد. به محدوده دماهای اندازه گیری شده توجّه كنید.

آیا دماسنج الكلی یا جیوه ‌ای توانایی اندازه گیری تمامی دماها را دارند؟

برای اندازه گیری دماهای زیاد و خیلی كم چه دماسنجی مناسب است؟

در درس های آینده به پاسخ این سوال می ‌پردازیم.

 

 

 

 

دماسنج میله ای

به نظر شما آیا می‏ توان از یك میله فلزی بعنوان یك دماسنج استفاده كرد؟ برای پاسخ به این سؤال به عكس زیر توجّه كنید.

 

انواع دماسنج

انواع دماسنج

 

همان طور كه مشاهده می ‏كنید طول یك میله در اثر گرما، افزایش می ‏یابد و این افزایش طول باعث چرخیدن عقربه می‏شود. ولی از آنجا كه این افزایش طول میله كم و نامحسوس است بنابراین توسط یك عقربه كه حول محور دوران می‏كند تغییرات محسوس ‏تر شده است.

پس تغییرات دما باعث انحراف عقربه می ‌گردد و بدین وسیله می ‌توان دماسنجی تعبیه نمود.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: سمیرا بادامستانی

ناگفته های مغز آدمی

مغز

پرسش: لطفا توضیحات کاملی در ارتباط با مغز انسان به بنده ارائه دهید.

 

پاسخ: مغز انسان حدود 1500 گرم وزن داشته كه كلاً داخل جمجمه قرار دارد.

 

مغز از قسمت های زیر درست شده است :

1- نیم كره های مغز

2- تالاموس و عقده های عصبی قاعده ای

3- مغز میانی

4- پل دماغی

5- مخچه

6- بصل النخاع

 

نیم كره های مغز

نیم كره های مغز دو عدد بوده كه از نظر نردبان تكاملی جدیدترین قسمت مغز می باشند. آنها هدیه اصلی خداوند به انسان بوده و تكامل آن از پستانداران از حدود پنجاه میلیون سال پیش شروع شده و در انسان نماهائی مانند « استرالوپیتكوس» به اوج خود رسید (2 میلیون سال پیش ) .

اختصاصی ترین صفت تكاملی ازدیاد تعداد یاخته های عصبی بوده كه پیشرفت شایان آن را در « هموهابیلیس» و « همواركتوس » می توان مشاهده كرد. دوران طلائی بزرگ شدن مغز در « نئاندرتال » « و هموساپینس» (حدود یكصد هزارسال پیش ) آغاز و به انسان ختم می شود.

بدون نیمكره های مخ، انسان جاندار بی شعوری بیش نیست. تكوین شعور انسان عبارت بوده است از ازدیاد یاخته ها ( نتیجتاً اضافه شدن وزن مغز ) و ارتباطات آنها با یكدیگر برای بهتر شدن قدرت پردازش اطلاعات محیطی و درونی . در « مرگ مغزی » این قدرت از بین میرود چون كل ساختار مغز مضمحل می شود.  در درون نیمكره ها حفره هایی پر از مایع نخاعی و جود دارند كه بطن ها نامیده می شوند . دو نیمكره توسط جسم پینه ای به هم متصل می باشند كه در حقیقت ارتباط اصلی نرونهای دو نیمكره با هم می باشند.

تشریح مغز

قسمت های مختلف تشكیل دهنده نیمكره ها شامل قسمت های زیر است :

1- لوب پیشانی

2- لوب آهیانه ای

3- لوب پس سری

4- لوب گیجگاهی

5- لوب حاشیه ای

 

لوب پیشانی

لوب پیشانی مهمترین قسمت تكامل یافته مغز است. مخصوصاً در انسان و انسان نماها این قسمت فوق العاده وسعت پیدا كرده است. قسمت های خلفی لوب پیشانی ویژه فرمانهای حركتی بوده و از هم گسیختگی نسج این قسمت باعث از كار افتادگی یك اندام می شود. تحریك هر قسمت از اندامها و سر بر روی مكان مخصوصی از این نوار باریك وجود دارد، قسمتی از این ناحیه، كه بین دو نیمكره وجود دارد، مختص حركات اندامهای تحتانی می باشد. درقسمت قدامی ناحیه حركتی سرو دست مركز كنترل حركات چشم وجود دارد.

 

در نیمكره چپ، مركز حركتی تكلم درلوب پیشانی می باشد. از هم پاشیدگی نسوج این ناحیه باعث گنگی شده و بیمار قادر به گفتار نیست. آنچه از لوب پیشانی باقی می ماند عبارتست از ناحیه ای كه در جلو قرار داشته و مركز شعور ، منطق، تفكر و تا حدودی حافظه است. از بین رفتن این قسمت از مغز در دو طرف منجر به كم اهمیت دادن اصول اخلاقی شده و تصمیمات بیمار انفعالی می گردد. اگر آسیب بسیار شدید باشد خلاقیت حركات از بین رفته و ممكن است با حالت اغماء اشتباه شود. یكی از راههای درمان امراض روانی، در ابتدای سده حاضر، عبارت بود از تخریب دو طرفه قسمتهای عمقی لوب های پیشانی و تبدیل بیمار به فردی كه از نظر اجتماعی بیشتر قابل تحمل باشد. متأسفانه اثرات سوء این عمل جراحی باعث شد كه بعداً كمتر مورد استفاده قرار گیرد.

 

لوب آهیانه ای

وظایف لوب های آهیانه ای در طرف راست و چپ تا حدودی با هم فرق می كنند. علاوه بر تشخیص محل درد ، گرما، لمس و محسوسات عمقی در باریكه پشت شیار مركزی، لب آهیانه ای در طرف راست بینش فضائی را در شخص بوجود می آورد. عوارض عمقی لوب طرف راست منجر به از دست دادن جهت یابی فضائی فرد گشته و طرف چپ بدن را در كارهای روزمره فراموش می كند. به حوزه بینائی چپ توجه نكرده و مثلاً ریش خود را در طرف چپ نمی تراشد، چنین شخصی ردیابی فضائی خود را از دست می دهد. شدت عارضه در بعضی بحدی است كه بیمار عضوی در طرف چپ بدن خود را از یاد می برد و فكر می كند مربوط به شخص دیگری است. لب آهیانه ای در طرف چپ علاوه بر جهت یابی فضائی و محسوسات طرف راست، وظیفه تكلم را نیز بعهده دارد. اختلال در ریاضیات، محاسبه، تشخیص راست و چپ بدن، خواندن و نوشتن و تكلم پس از آسیب رسیدن به لوب آهیانه چپ دیده می شود.

 

لوب پس سری

لوب پس سری مسئولیت بینائی را عهده دار بوده و آسیب رسیدن به این ناحیه شخص را بطور كامل یا نافص نابینا می كند. یكی از بهترین محسوسات محیطی كه به وسیله آن مكانیسم پردازش اطلاعات در مغز به وسیله فیزلوژیست هائی مثل « هوبل » و « ویسل » در دانشگاه هاروارد برملا گشته عبارت است از « حس بینائی » این دو دانشمند به طور سیستماتیك پردازش اطلاعات را از شبكیه تا لوب پس سری دنبال كردند. كار اصلی این پژوهشگران عبارت بود از ثبت تحریك پذیری سلول های شبكیه، ایستگاه زانوئی و قشر خاكستری مخ ( سلول های ساده، پیچیده و فوق پیچیده ) در مناطق به اصطلاح 17  و 18  و19 « برودمن » لازم به یادآوری است كه « برودمن» پژوهشگری بود كه سطح مغز را از 1 تا 52 منطقه بر حسب انواع یاخته های قشر خاكستری طبقه بندی كرد. مثلاً منطقة 46 ویژه حافظه بوده و 44 بیان تكلم را به عهده دارد. « هوبل و ویسل» دریافتند كه به ترتیب كه اطلاعات از یك ایستگاه به ایستگاه دیگری منتقل می شده پیچیده تر و به حقیقت نزدیك تر می شود . مثلاً سلول های شبكیه و ایستگاه زانوئی فقط به بك نقطه نورانی پاسخ داده، درحالی كه سلول های ساده كورتكس بینائی تنها به یك نوار نورانی با محور خاص پاسخ می دهند. می توان تصور كرد كه این نوار از تعدادی نقطه نورانی درست شده است. بنابر این، سلول های ساده قشر خاكستری نسبت به یك نقطه نورانی بی تفاوتند. به همین ترتیب كه جلو برویم مشاهده می شود كه سلولهای پیچیده كورتكس توسط یك لبه نورانی تحریك می شوند كه محور مشخصی داشته ولی محل آن مهم نیست. بهترین، تحریك برای یك سلول فوق پیچیده یك گوشه است. با در نظر گرفتن بحث بالا، هر چقدر از منطقة 17 به طرف منطقه 19 می رویم وظیفه سلول ها پیچیده تر شده به تحریكی نوین پاسخ می دهند. این موضوع در تشخیص فاصله و رنگها بسیار صادق است.

 

لوب گیجگاهی

این لوب در طرف راست نقش مهمی از نظر هنر تشخیص رنگها و جوانب مختلف دستگاههای موسیقی داشته و در طرف چپ تأثیر مهم آن درتكلم انسان است. درك صداهای شنیده شده و پردازش دستوری گفتار و آماده كردن پاسخ شایسته، به وسیله لوب آهیانه چپ صورت می گیرد. آسیب رسیدن به لوب گیجگاهی گاهی باعث از بین رفتن توانائی نامگذاری افراد و اشیاء می شود. همچنین لوب های گیجگاهی راست و چپ با هم نقش مهمی در فعال نگهداشتن حافظه دارند.

دروازه اصلی ورود اطلاعات محیطی به مغز و ثبت آنها در گرو سلامتی لوب گیجگاهی است.

 

به نظر می رسد كه « هیپوكامپ» این ناحیه همگام با قسمت های دیگر لوب حاشیه ای نقش كلیدی در قبول یا رد اطلاعات داشته باشند. از این مكان است كه اطلاعات منتشر شده از محسوسات محیطی به نقاط دیگر مغز مخصوصاً لوب های پیشانی می روند. بخش دیگری از فیبرهای آورنده اطلاعات به لوب گیجگاهی از ساقه مغز و هسته « مینرت» می باشد.

از بین رفتن « هیپوكامپ » منجر به عدم توانائی انسان در تثبیت حافظه شده و شخص قدرت انتقال اطلاعات رابه سایر نقاط مغز از دست می دهد.

اگر انسانی هر دو لوب گیجگاهی مخصوصاً دو « هیپوكامپ » را از دست بدهد برای همیشه قدرت ثبت اطلاعات از محیط را برای یادآوری در دراز مدت از دست خواهد داد. در ام- آر- آی روبرو هر دو لوب گیجگاهی به خاطر انسفالیت آسیب دیده و قدرت حافظه بیمار شدیداً صدمه دیده است. حس شامه نیز با لوب گیجگاهی ارتباط دارد.

 

لوب حاشیه ای

لوب حاشیه ای از قدیمی ترین قسمتهای مغز بوده و وظیفه اش بیان غرایض جنسی و تأمین احتیاجات احساسی و تنازع بقاست. لوب حاشیه ای در اصطلاع به « مغز اول » مشهور شده و از اینجاست كه تمام اطلاعات پس از بررسی و فیلتر شدن می توانند به سایر نقاط مغز رسوخ كنند. احساس امنیت درونی با وجود لوب حاشیه ای امكان پذیر است. اینجا محل احساسات قلبی و فردی و عشق و دلدادگی است.  با تكیه به « مغز اول » است كه انسان كاری را انجام داده و سپس با مراجعه به منطق و « مغز جدید» یا « نئوپالیوم » پشیمان می شود. در این مكان است كه موجود برای حفظ خود و خانواده حاضر است به استدلال كم محلی كند. كنترل اصلی سلسله اعصاب نباتی هنگام جنگ و ستیز یا پشیمانی و غم و اندوه در دست « مغز اول » یا « آركی پالیوم » می باشد. بالاخره زبان اصلی نهفته در نگاه افراد به یكدیگر كه حاصل آن دوست داشتن فردی و یا تنفر از فردی دیگر می شود در لوب حاشیه ای است.

 

تالاموس

تالاموس توده ای از سلولهای عصبی با اندازه های مختلف است كه وظیفه پردازش و هم آهنگ كردن پیامهای حسی را در ارتباط با فعالیت های حركتی داشته و دراین خصوص با گره های عصبی قاعده جمجمه، قشر خاكستری مغز و مخچه در تماس دائم می باشد. تالاموس نیز نقش بی نهایت مهمی در دریافت درد و محسوسات محیطی دارد. آسیب یك طرفه به تالاموس باعث كرخ شدن طرف مقابل بدن و آسیب دو طرفه، بیمار را به حالت بیهوشی می برد.

 

گره های عصبی قاعدهه مغز

هسته های دم دار و عدسی شكل از مهمترین گره های عصبی قاعده مغز می باشند كه ارتباط تنگاتنگ با تالاموس، قشر خاكستری مغز و مخچه داشته و عملكرد اصلی آنها تنظیم فعالیت های حركتی ماهیچه ها بوده و در تداوم حركات آنها نقش مهمی دارند.

 

نارسائی گره های عصبی قاعده مغز باعث لرزش های غیرارادی و سفتی و كمی تحریك ماهیچه ها شده و تابلوئی شبیه مرض پاركینسون را بوجود می آورد.

ساقه مغز

از نظر تكاملی ساقه مغز یكی از قدیمی ترین قسمت های سلسله اعصاب بوده كه علاوه بر حفظ هوشیاری و كنترل خواب، تنفس و گردش خون، محل گردهم آئی اعصاب جمجمه ای نیز می باشد كه در تعیین تكلیف مرگ مغزی بسیار پراهمیت اند. اندازه و پاسخ مردمك ها به نور، رفلكس های قرینه و سرفه، حركات چشمها، زبان، صورت، حلق و حنجره نیز عمدتاً توسط ساقه مغز كنترل می شود. ساقه مغز گذرگاهی است دو طرفه برای گذشتن محسوسات از محیط خارج به طرف مغز و آوردن پیامهای عصبی از مغز و ساقه مغز به طرف نخاع و اندامها.

 

ساقه مغز محلّ تمركز و پخش پیام های مهم و ابرانی به اقصی نقاط نخاع برای حفظ و كنترل قوام ماهیچه ها است كه نهایتاً بر روی رفلكس های وتری نیز تأثیر می گذارند. این پیامها، به طور مستقیم و غیر مستقیم، از هسته های ساختمان مشبك در سطح « پل دماغی » و « بصل النخاع » و « مغز میانی » نشأت گرفته و به همراهی پیام های « هسته های قرمز » و « هسته های گوش داخلی » بر روی « نرون های حركتی گاما » سرازیر می شوند. تحریك نرون های حركتی گاما، به طور غیر مستقیم ، پس از تحریك « نرون های حركتی آلفا » قوام ماهیچه ها را زیاد كرده و آنها را سفت می كند. در این گونه موارد رفلكس های وتری نیز تشدید می شوند. هرگاه مغز از بین رفته ولی ساقه مغز از مغز میانی به پائین در حیات باشد، رفلكس های وتری بسیار شدت یافته و ماهیچه ها آنقدر سفت می شوند كه دست ها و پاها سیخ شده حالت « دِسِرِ بره» به خود می گیرند، یا اینكه دست ها از آرنج خم شده و پاها سیخ می شوند كه به این حالت « دكورتیكه» گویند. به تدریج كه ساقة مغز وظایف خود را از دست داد، قوام ماهیچه نیز از بین رفته آنها لَخت می شوند. در این زمان رفلكس های وتری نیز وجود ندارند. این حالت در « مرگ مغزی » به خوبی می شود به طوری كه تمام ماهیچه ها شل بوده و رفلكس ها ناپدید گشته اند چون تمام ساقه مغز از كار افتاده است.

 

 ساقه مغز از قسمتهای زیر تشكیل شده است.

مغز میانی

پل دماغی

 بصل النخاع

 

1- مغز میانی

بخش های مهمی از مغز میانی كه در مرگ مغزی اهمیت دارند عبارتند از : ساختمان مشبك كه مسئول حفظ سطح هوشیاری بوده، پایك های مغزی كه از الیاف و ابران حركتی درست شده اند و اعصاب جمجمه ای سه و چهار كه حركات چشمها، اندازه و پاسخ مردمك ها را به نور به عهده دارند. آسیب دو طرفه به ساختمان مشبك باعث حالت اغماء شده و اگر پایكهای مغز آسیب ببینند فلج اندامها و در مورد اعصاب سه و چهار ضعف حركات چشم ها و بزرگ شدن مردمك ها با عدم پاسخ به نور را موجب می شود و اگر آسیب بسیار شدید باشد حركات چشم عروسكی نیز از بین می روند. پس به این ترتیب با معاینه و تعیین سطح هوشیاری، حركات و مردمك های چشم و قدرت اندامها می توان به سالم بودن مغز میانی پی برد.

 

2- پل دماغی

اجزاء مهم پل دماغی عبارتند از : قسمت دیگری از ساختمان مشبك، اعصاب جمجمه ای پنج، هسته عصبی شش و هفت و الیاف مرتبط كننده مخچه به سلسله اعصاب مركزی.

آسیب دو طرفه به دو سوم فوقانی ساختمان مشبك پل دماغی باعث حالت اغماء شده و گرفتاری عصب شش، حركات چشمها را در محور افقی مختل و آسیب به عصب پنج باعث از بین رفتن حس قرنیه و رفلكس قرنیه می شود. بنابر این می توان با در نظر گرفتن سطح هوشیاری بیمار، حركات كره چشم و صورت و رفلكس قرنیه به و ضعیت تشریحی آن پی برد.

 

3- بصل النخاع

این قسمت از ساقه مغز از ساختمان مشبك، مراكز كنترل تنفس و گردش خون، اعصاب جمجمه ای 9، 10،11،12 و الیاف حسی و حركتی ای كه مخچه، نخاع، ساقه مغز و نیمكره ها را به یكدیگر مربوط می كنند درست شده است. در بصل النخاع، ساختمان مشبك نقشی در تأمین سطح هوشیاری نداشته و بلكه آسیب به این قسمت از مغز به صورت نارسائی شدید و تنفس و گردش خون خود را نشان داده و رفلكس سرفه از بین می رود. در صورتی كه بیمار هوشیار باشد، قدرت بلع در او از بین خواهد رفت.

 

مخچه

مخچه درست در پشت سر و در قسمت خلفی پل دماغی و بصل النخاع قرار گرفته است. در حقیقت مخچه جعبه سیاه سلسله اعصاب مركزی بوده كه تعادل انسان را كنترل كرده سرعت و دامنه حركات را طوری تنظیم می كند كه آنها بدون نقص باشند. مخچه در ارتباط دائم با گیرنده های حسی محیطی و جمجمه ای بوده و از طریق مغز میانی و پل دماغی پیوسته وضعیت تعادل بدن را در اختیار تالاموس، گره های عصبی قاعده مغز و قشر خاكستری می گذارد.

 

سه منبع اصلی ارتباط مخچه با اطلاعات محیطی عبارتند از :

1- پیام هائی كه از نخاع به مخچه می رسند و نقطه شروع آنها در ماهیچه ها، زردپی ها، پوست و مفاصل است. این پیام ها به سرعت مخچه را از وضعیت اندام ها، مخصوصاً اندام های تحتانی، در فضا آگاه می سازند. توسط همین پیام هاست كه انسان دائماً بررسی كرده و حركات را ظریف تر می سازد. اشكال در این سیستم باعث تلوتلو خوردن شخص هنگام راه رفتن می شود. كرمینه قسمتی از مخچه است كه پردازش اطلاعات فوق را در دست دارد.

 

2- پیام هائی كه از گوش درونی به مخچه رسیده و دائماً آن را در جریان موقعیت فضایی سروگردن قرار می دهند. به وسیله این اطلاعات مركز ثقل انسان درون سطح مقطع بدن بر روی زمین قرار می گیرد. كنترل اصلی تعادل حركات چشمها و محور عمودی بدن از وظایف این سیستم است. حفظ تعادل در حركات مستلزم چرخشی سلامتی این قسمت از مخچه است كه در قاعده آن قرار دارد.

 

3- اطلاعاتی كه از مغز رسیده و نقش اصلی كنترل حركات ظریف اندام ها ( مخصوصاً دست ها ) را به عهده دارند. اختلال در این سیستم باعث شلختگی در حركات مهارتی می شود. نیمكره های مخچه همگام با مغز در این مورد به انسان یاری می كنند. عملكرد مخچه در بیماری كه به حالت اغماء است از اهمیت كمتری برخوردار است.

 

جریان خون مغز

خون رسانی به مغز توسط سرخرگ های سبات و مهره ای صورت می گیرد كه مجموعاً چهار عدد بوده و حدود یكهزار سانتی متر مكعب در دقیقه به مغز خون می رسانند. این میزان بسیار زیاد خون مبین سرعت متابولیسم بالای مغز بوده و نیاز شدید به اكسیژن و گلوكز است. زمان جریان خون از سرخرگ های سبات تا سیاهرگ های وداج حدود ده ثانیه است. قطع كامل جریان خون مغز پس از مدت پنج تا ده ثانیه منجر به بیهوشی می شود و اگراین زمان از ده دقیقه بیشتر شود نسج مغز از بین می رود.

 

ساختمان مشبک

یكی از سری ترین مناطق سلسلة اعصاب مركزی، ساختمان مشبک است كه درست در مركز ساقه مغز قرار داشته و از بصل النخاع تا قسمت فوقانی مغز میانی كشیده می شود. كمتر جائی از سلسله اعصاب مركزی است كه ساختمان مشبک در آن دست نداشته باشد . ساختمان مشبک از تعداد زیادی سلول به اندازه های مختلف درست شده كه زوائد آنها نسبتاً كوتاه می باشند. علاوه برساقه مغز، نخاع، مخچه، اعصاب جمجمه ای،گره های عصبی قاعده مغز ، تالاموس و نیمكره ها همه با ساختمان مشبک ارتباط دارند. علاوه بر این كه ساختمان مشبک قدیمی ترین قسمت سلسله اعصاب مركزی است، دركنترل خواب، قوام ماهیچه ها « تن ماهیچه ای» و درد نیز نقش كلیدی دارد ولی وظیفه اصلی آن برقرار داشتن سطح هوشیاری است. هرگونه ضایعه نسجی، حتی یك میلی متر، اگر دو طرفه باشد و در ساختمان مشبک اتفاق افتد منجر به از دست رفتن هوشیاری می شود.

 

بطن های مغز

درون مغز انسان حفره هائی وجود دارند كه بطن نامیده می شوند. دو بطن در نیمكره ها و بطن سوم بین گره های عصبی قاعده مغز، بطن چهارم در پشت ساقه مغز بوده كه مخچه آن را می پوشاند. درون بطن های مغز مایع مغزی نخاعی وجود دارد كه درون بطن ها و روی سطح مغز درجریان است تا جذب شود . وزن مغز درون مایع مغزی نخاعی حدود 50 گرم است .

 

پوشش های مغز ، مخچه و ساقه مغز

این قسمت ها توسط سخت شامه و دو لایه نرم شامه پوشانیده شده است كه وظیفه حفظ و حراست آن را به عهده دارند.

تنظیم: مرکز مشاوره تبیان

درست میوه بخور

همه ما فکر می‌کنیم که خوردن میوه یعنی خرید میوه، پوست کندنش و فقط گذاشتنش توی دهان به این سادگی که فکر میکنید نیست بسیار مهم است که بدانیم چگونه و چه وقت باید میوه بخوریم

ادامه نوشته