نظر سنجی
در صورت داشتن توضیح شفاهی درباره ی سوال در اینجانظر خود را ثبت کنید.
در صورت داشتن توضیح شفاهی درباره ی سوال در اینجانظر خود را ثبت کنید.
دیدار مجدد با "چاق و لاغر" پس از 21 سال

مجموعه " چاق و لاغر" بعد از 21 سال ...

برای دیدن عکسها بر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.
نشانه های ظهور امام زمان (عج)

ظهور منجی بشر در دوران آخرزمان، باوری است قطعی و همگانی. ادیان و شرایع توحیدی و غیرتوحیدی و نیز بعضی از مكاتب بشری، نوید چنین روزی را به پیروان خویش دادهاند. در این میان، اسلام با مبانی قویِ نظری و عملی، موضوع ظهور را به صورت صحیح تبیین كرده و با راهكارهای مناسب و درخور، واژه انتظار و منتظرِ مصلح را در میان جوامع اسلامی تبیین كرده است.

مدارا با کسی که آگاهانه و از روی عمد به تخریب و تحقیر می پردازد کار عاقلانه ای نیست و باید در برابر آن با تمام قوا ایستاد. البته به طور معمول در درون جامعه چنین افرادی کمتر پیدا می شوند و اکثر این اتفاقات در مورد گروه اول رخ می دهد ...


عثمان بن عیسى ،از محدثى كه وى را حدیث كرده از ابى عبد الله ،امام صادق ، علیه السلام روایت كرد كه خدمت امام عرضه داشتم كه دو آیه در كتاب خداست كه معناى آن دورا مى جویم ، ولى نمى یابم ؟ امام علیه السلام فرمود:آن دو آیه كدام است ؟ عرضه داشت آیه ادعونى استجب لكم زیرا دعا مى كنم ولى اجابت را نمى بینم امام فرمود :آیا نظر تو این است كه خداى تعالى خلف وعده كرده است ؟ عرضه داشتم :خیر ،فرمود: پس براى چه اجابت نمى شود؟ عرض كردم : نمى دانم .فرمود: ولى من با تو مى گویم :هر كس اطاعت اوامرالهى كند سپس او را از راه دعا بخواند ،حق تعالى اجابت مى كند.
بلوغ زودرس به مواردی گفته می شود که تمام علائم اولیه و ثانویه بلوغ در دختران قبل از نه سالگی و در پسران قبل از پانزده سالگی ظاهر شود و بروز یک یا دو تغییر، نشانه این نوع بلوغ در فرزندان نیست.
در بزرگسالان نیز کاهش تماشای تلویزیون از 4 ساعت در روز به یک ساعت 8 درصد خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات نشان می دهد: هر ساعت تماشای تلویزیون در یک روز خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی را افزایش می دهد. اگر 4 ساعت تماشای تلویزیون در روز به یک ساعت تقلیل پیدا کند، می توان از 8 درصد از بیماری های قلبی پیشگیری کرد.
با افزایش تعداد کانال های ماهواره ای و همه گیر شدن استفاده در نقاط مختلف جهان، محققان متوجه شدند که به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون در روز خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی تا 7درصد افزایش پیدا می کند.
در آینده نزدیک وسایل مختلفی كه با آنها سر و كار دارید، احساسات شما را تشخیص داده و با یك روش هوشمندانه از این اطلاعات برای كمك به سلامت شما استفاده میكنند.
حتما شما هم به این فکر کردید که چرا بعضی از جانوران مانند پاندا یا پنگوئن ها برای ما دوست داشتنی تر از بقیه حبوانات هستند. در این مقاله خواهید خواند که چرا ما پانداها را دوست داریم و اینکه چرا برخلاف سایر حیوانات، پاندا از چنین جایگاه مهمی برخوردار است.
آنها ما را به یاد خودمان می اندازند













برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت
دانشگاه صنعتی اصفهان دانشگاه برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت
پژوهشکده علوم و فناوری رنگ پژوهشکده برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت
مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف مرکز رشد برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت
پارک علم و فناوری خراسان رضوی پارک علم و فناوری برتر در زمینه تبدیل علم به ثروث
دکتر نسرین معظمی طرح برگزیده در زمینه تبدیل علم به ثروت با طرح ملی تولید سوخت از میکروالگ ها (ریز جلبک ها)
دکتر منصور انبیاء پژوهشگر برتر در زمینه تبدیل علم به ثروت
موسسات پژوهشی برتر
پژوهشکده انرژی و محیط زیست دانشگاه شهید باهنر کرمان
مرکز تحقیقات بتن
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
پژوهشگاه مواد وانرژی
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
نشریات برتر
نشریه مطالعات ملی نشریه برتر در زمینه علوم انسانی
نشریه معماری و شهرسازی نشریه برتر در زمینه هنر
نشریه حفاظت گیاهان نشریه برتر در زمینه کشاورزی
نشریه کنترل نشریه برتر در زمینه فنی و مهندسی
نشریه فیزیک زمین و فضا نشریه برتر در زمینه علوم پایه
Journal of the Iranian Chemical Society
نشریه برتر بین المللی
Iran J Allergy asthma
برترین های پژوهش و فناوری 89 جدول معرفی برترین پژوهشگران

پر استنادترین نویسندگان و داغ ترین مقالات

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - ویژه نامه هفته پژوهش
تهیه و تنظیم : فاطمه گودرزی

مطالبی که پیش روی شماست بی تردید جزء بارزترین حقایق و واقعیات زندگی همه ماست. بسیاری از ما فکر می کنیم که اگر فلان عمل و یا تفکر را داشته باشیم به سود ما خواهد بود. در حالیکه ممکن است برعکس، انجام آن فکر یا فعل امری کاملاً زیانبخش و نابخردانه باشد. مثلاً در اندیشیدن به گذشته دردناک مان، باور و یا تصوّر اغلب ما این است که چنانچه خاطرات تلخ گذشته مان را برای خود و یا دوستان مان تعریف کنیم از غم و اندوه، می کاهد و موجب شادی روح و سبک تر شدن بار اندوهناک درونی مان می گردد. در صورتی که موضوع کاملاً برعکس بوده و بازگویی آنچه که به صورت ناگوار و مرارت بار در گذشته برایمان رخ داده بسیار غمناک بوده و تصویر سازی مجدد آنها فقط باعث زنده شدن آن خاطرات و شروع دوباره حزن و افسردگی و رنج و نفاهت روحی و جسمی ما خواهد بود.
بهتر آنست که هرگز دریچه خاطرات تلخ و یاس آور خود را نه برای خود و نه بروی دیگران نگشوده و فکر و روح خود را مهیّای بازبینی و بازسازی مجدّد آنها نسازیم و بدانیم هر چقدر ذهن و درون خود را از چنین تصاویری خالی و تهی کنیم روحی سالم تر و اندیشه ای شاداب تر را جانشین آنها خواهیم ساخت. و اینها همه نتیجه سال ها تحقیق و تفحص بزرگان علم روانشناسی و انسان شناسی است. لذا شناخت نتایج تحقیقات و باورهای علمی این رشته کاملاً لازم و ضروری به نظر می رسد. این مطالب حقیقتاً همچون درّ و جواهری است که بر پهنه آسمان این رشته علمی درخشیده و بر همه ما فرض است تا، در کوران زندگی پر تلاطم و پرحادثه زندگی، بند بند آنها را آویزه گوش و هوش خود ساخته و در مسیر پر خطر و سیلاب خروشان حوادث، مورد استفاده قرار دهیم.
1- تعداد زیادی از ما دانسته یا ندانسته- خواسته یا ناخواسته تاریخ پردرد زندگی خود را به صورت توشه ای گرانبها به دوش می کشیم. دردها را به خاطر می سپاریم- زنده نگاه می داریم و بازگو می کنیم. بدین ترتیب خودمان را با وقایعی که هرگز نمی توانیم تغییر دهیم دائم زجر و شکنجه می دهیم. به گذشته خود آویزان می شویم و اجازه می دهیم که این حوادث مرده آینده ما را اداره کنند. خیال می کنیم که انگار گذشته بیشتر از امروز برایمان مهم است. و ارتباطات خود را براساس ارتباطات گذشته برقرار می سازیم.
سعی کنید همیشه صورتی آرام و با وقار داشته باشید. زیرا حالات صورت عمیقاً بر شخصیت و حالات روانی تاثیر می گذارد. اگر لبخند بزنیم و سعی کنیم همیشه چهره ای متبسم داشته باشیم در نهایت شادی را لمس خواهیم کرد
- هیچگاه خود را مسئول حوادثی که امکان کنترل آن را نداشته اید قلمداد نکنید.
- ما خیال می کنیم اضطراب و نگرانی، آینده نگری است.
سعی کنید همیشه صورتی آرام و با وقار داشته باشید. زیرا حالات صورت عمیقاً بر شخصیت و حالات روانی تاثیر می گذارد. اگر لبخند بزنیم و سعی کنیم همیشه چهره ای متبسم داشته باشیم در نهایت شادی را لمس خواهیم کرد ولی اگر تمام مدت چهره ای عبوس و غم زده به خود بگیریم مدتی نمی گذرد که از نظر روحی پریشان و خمود می شویم.
آینده همین امروز است. همه کسانی که کار امروز را کنار گذاشته اند و به آینده چشم دوخته اند و نگران هستند، بی جهت نیروی خود را از بین می برند و آرامش امروز را با تصور مشکلاتی که با فردا می آیند، بهم می زنند.
معمولاً افراد شاد کمتر از افرادی که بطور دائم احساس نگرانی و بدبختی می کنند بیمار می شوند و آن دسته از افرادی که بعد روشن و مثبت زندگی را می بینند کمتر احتمال دارد که دچار فشار روانی شوند.
افکار صبحگاهی تان را کنترل کنید. اگر روزتان را با نگرانی- افسردگی و کج خلقی شروع کنید کارهای آن روز را ناموفق خواهید دید.
همیشه خود را در آستانه بدست آوردن یک موفقیت استثنائی بدانید و رمز آن یک چیز است: (همت کردن در طلب آن) پس سعی کنید.

خداوند بعضی از نعمت ها را درون بسته ای از مشکلات اعطا می کند تا بندگان او با حل آن مسائل شایستگی خود را برای دستیابی به آن نعمت ثابت کنند.
اگر برخلاف جریان آب شنا کنیم آب لطمه می زند- به صورت می کوبد و انرژی را تحلیل می برد. چنین شخصی بعد از مدتی ناامید، خسته و افسرده می گردد و حتی ممکن است به کنار رودخانه پناه ببرد و تا مدت ها دست از تلاش بکشد. اما فرد دیگری که موافق جریان آب حرکت می کند این شخص همراه با آب با کمی دست و پا زدن به جلو می رود. او به عنوان عضوی از مجموعه، همراه با کل مجموعه جلو می رود، انرژی زیادی ذخیره می کند، پیشرفتش زیاد می شود و بعد از مدتی احساس شعف و شادمانی می کند و خوشحال است که به سرعت به هدفش رسیده است. در حقیقت طبیعت به یاری او شتافته و او را به هدفش رسانده است.
صبحت درباره پلیدی باعث بروز پلیدی می شود هر چه بیشتر به شر توجه کنید بر شر می افزائید، هر عیبی را که در دیگران می بینید همان عیب یا نقصی مشابه را به زندگی خود فرا می خوانید. ایراد گرفتن از دیگران سبب می شود که خودتان با نفی و انکار روبرو شوید. وقتی با سرزنش و انتقادتان شیره وجود دیگری را می مکید راه می گشائید تا شیره ذهن و امور خودتان مکیده شود در واقع به پیشواز بیماری و بدبختی و آشفتگی و تنگدستی می روید. (کاترین پاندر)
بخشودن، لطف به دیگران نیست لطفی است که ما در حق خود می کنیم تا میدان ذهنی مان خالی شود و برای پذیرش چیزهای خوب و نیکو جایی باز شود.
راه های معین ساده ای برای راندن خاطرات منفی وجود دارد که می توانید برای ابد از شر آن ها خلاص شوید. وقتی از شر این عواطف و هیجانات مخرب خلاص شوید از تصلیب خویشتن و دیگران دست بر می دارید و آنگاه برای رستاخیز موهبت های خود آماده می شوید. (کاترین پاندر)
یادتان باشد که شما حاکم بر موقعیت ها هستید نه برده آنها. (کاترین پاندر)
در ادامه سعی داریم تا برای جهت یابی در مسیر موفقیت جملات تاکیدی موثری را هم برای شما ارائه دهیم .تا با تکرار روزانه این جملات انرژی های مثبت تری را برای خود روانه کنیم .
*من منحصر به فردم. دوست میدارم و دوست داشته میشوم و آزادم
*هر روز هر کاری را که از دستم بر میاید انجام میدهم تامحیطی سرشار از عشق برای خودم و اطرافیانم ایجادکنم.
*من دیگران را دوست دارم و به آنها اهمیت میدهم و همین باعث بوجود آمدن دوستیهای ماندنی خواهد شد.
*دست به هرکاری که میزنم موفق میشوم.
*هرچه صادق تر باشم ،عشق بیشتری را دریافت میکنم.
*من به پیشواز دگرگونی می روم. من مشتاقم که عوض شوم. من انتخاب می کنم که طرز تفکر خود را عوض کنم.
* من به آسانی و شادمانی از کهنه به نو رهسپارم.
* برای من بخشیدن از آنچه فکر می کردم آسانتر است.
*من خودم را می بخشم و رها می کنم.
* من ... را می بخشم و رها می کنم
کتاب راز های موفقیت در زندگی- منصوره صفایی
وبلاگ سلطانلو
سایت آفتاب
فرآوری و تنظیم: کهتری

مفهوم غیبت
غیبت آن است كه در غیاب شخص مؤمن ، عیب او را فاش سازید . اگر او ، عیب نداشته باشد و به او ، عیبى را نسبت عیب دهى ، تهمت زده اى كه گناه تهمت ، از گناه غیبت ، بالاتر است ; زیرا ، سرمایه بزرگ هر انسان مؤمنى در زندگى ، حیثیت و آبروى او است و هرچه ، آن را به خطر بیندازد مانند این است كه جان او را به خطر انداخته باشد . گاه مى شود كه ترور شخصیّت ، از ترور شخص ، مهم تر است . و لذا فلسفه مهم تحریم غیبت و این كه از گناهان كبیره شمرده شده است ، به حفظ همین سرمایه بزرگ است .
در قرآن كریم آمده است : «ویل لكلّ همزة لمزة ؛ واى بر هر عیب جوى مسخره كننده و غیبت كننده !»1 آنانى كه با نیش زبان و حركت دست و چشم ، پشت سر و پیش روى دیگران ، استهزا و عیب جویى و غیبت مى كنند و شخصیّت دیگران را درهم مى شكنند . این گروه ، با واژه «ویل » ـ كه تهدید شدیدى است ـ سرزنش شده اند .
آرى ، آبروى مؤمن ، خیلى مهم است ! خداوند ، براى این كه قبحِ و زشتى غیبت را روشن كند ، مثالى بسیار جالب زده است . قرآن ، غیبت كردن را ، خوردن گوشت برادر مرده دانسته است .
در این تعبیر ، لطایفى است كه به برخى از آن ، اشاره مى شود :
1 . اگر مقدارى از گوشت بدن شخص مرده ، كنده شود ، جایش پر نمى شود و اگر آبروى انسان مؤمن هم با غیبت از بین برود ، آبروى رفته ، بر نمى گردد .
2 . دیگر این كه غیبت شونده ، مانند مردگان است و قادر بر دفاع از خود نیست .2
حدیث مشـهوری از نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است كه از اصحابش پرسید : آیا می دانید غیبت چیست ؟ اصحاب گفتند : خدا و رسولش آگاه است ، نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : (غیبت) یادی از برادر مسلمان كردن به چیزی كه بدش می آید. 3
نکته ای که باید بسیار موشکافانه مورد کنکاش قرار گیرد آن است که آیا غیبت ، ولو به قصد اصلاح جامعه جایز است یا خیر؟!
ما نمی توانیم به طور مطلق ، بیان کنیم که چون می خواهیم درجامعه را اصلاحی بر پا کنیم ، فرد یا جریانى را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهیم و غیبت كنیم؛ در حالی که دیده می شود کسانی که چنین کارهایی را انجام می دهند ، خیلى اوقات به غیبت هم اكتفاء نکرده وگاه چیزهائى را مطرح می کنند كه معلوم نیست حدِّ غیبت 3 بر او صادق باشد ؛ شاید مصداق تهمت است ، مصداق افتراء است، مصداق قول به غیر علم است ، مصداق سبّ و شتم است ؛ غیبت در همان حدی جایز است که فقه اجازه ی آن را داده است که ما در اینجا به خلاصه ای از بحث فقه پیرامون غیبت می پردازیم؛
الف) غیبت جنبه كشف سرّ و افشاگری داشته باشد . بنابر این ، بازگو كردن عیبها و گناهان آشكار غیبت نیست و گناه غیبت بر آن بار نمی شود ، هر چند ممكن است از لحاظ توهین و تحقیر یا اشاعه فحشاء ممنوع و حرام بوده و كیفر و عقوبتش با درجه این گناه تناسب نداشته باشد.
ب) عیب مذكور دروغ نباشـد ، یعنی در شخص مورد غیبت وجود داشته باشد. پس ، اگر واقعیت نداشـته باشد تهمت است و گوینده آن به عنوان مفتری تحت كیفر قرار می گیرد و گناهش از غیبت مصطلح بیشتر و شدیدتر است .
ج) انگیزه عیب جویی در میان نباشد . بنابر این ، اگر ذكر عیوب دیگران برای حفظ مصلحت آنان باشـد شـرعاً اشـكالی ندارد ، هر چند طرف مقابل راضی نباشـد. مثلا بازگو كردن خصوصیات بیمار نزد پزشـك از این قبیل است كه مصلحت بیمار در افشای آن است ، هر چند ممكن است بیمار در بدو امر از اظهار آن ناراحت شود. همچنین ذكر محاسن اشخاص به عنوان تعریف و تمجید آنها غیبت نیست ، هر چند آنها از افشای محاسن خود ناراحت شوند. البته در صورتی كه افشای محاسن موجب اذیت و آزار شـخص شود كار خوبی نیست لكن نه به عنوان غیبت بلكه به عنوان ایذاء برادر مؤ من ، كه برای خود حكم جداگانه ای دارد .

د) شـخص مورد غیبت مشخص باشد چه با ذكر نام و سایر مشخصات یا با اشاره و كنایه ، بطوریكه شنونده طرف را بشناسد . پس ، اگر كلی و نا معلوم باشد و یا آنكه شنونده او را نشناسد غیبت محسوب نمی شود .
ه) شخص مورد غیبت مسلمان و برادر دینی انسان باشد . بنا بر این ، غیبت كافران و مشركان و ملحدان اشكالی ندارد.
و) شخص مورد غیبت متجاهر به فسق نباشد. پس ، اگر كسی آشكارا مرتكب گناه می شـود غیبت او جایز است ، زیرا چنین شخصی از گناه كردن و گناهكار بودن باكی ندارد و از اینكه مردم رفتار ناشـایسته او را بفهمند هراسی به دل راه نمی دهد.
این بود مجموع قیود و شـروطی كه در عبارات فقها و علمای اخلاق و حتی برخی از اهل لغت دیده می شود كه به تبعیت از شرایط شرعی ذكر كرده اند. 4
نکته ای که بسیار حساس و دقیق است و لازم است به خود و دیگران متذکّر شویم ، آن است که : ما حق نداریم به صرف توهم و خیال که این غیبت برای مصلحت جامعه لازم است ، قلم ها،دست ها و وبلاگ ها را آزاد کنیم و هرآنچه که خود را راضی می کند بیان کنیم .
غیبت به وسیله وسائل مدرن
وسائل مدرن امروز ، همه مشمول همین حكم است ، به عبارتی خواندن وبلاگ هم مثل خواندن کتاب ، نامه است به عبارتی خواندن تمامی این ها در حکم گوش کردن به حرف می باشد و استماع غیبت شامل همه اینها میشود ؛به این معنا که ملاك استماع تنها در شنیدن سخنی از طریق گوش نمی باشد . خواندن و اشاره کردن ونوشتن و ...که بویی از غیبت داشته باشد ، در لوای حکم غیبت قرار می گیرند .
دوربین ها را آزاد نگذارید !
چنانچه انسان خطائى از کسی مشاهده کرد وبعد توسط دوربین آن را ثبت کند ودرجایی به نمایش گذارد ، این کار هم مصداق غیبت است و هیچ فرقی با غیبت از طریق شنوایی و گفتاری ندارد .
محیط را باید محیط اخلاقى كرد ، اصلاح جامعه تنها محدود به این نیست که از افراد غیبت شود .

حسن ظن داشته باشید !
قرآن كریم میفرماید: « لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خیراً ؛ وقتى افك را شنیدید ، چرا به یکدیگر حسنظن نداشتید؟ »5
این آیه بیان می کند که در همان ابتدا ،افک را رد کنید .
اگر آمدند و در مورد فردی چه در لسان غیبت و چه در لسان تهمت مطلبی را بیان کردند ، قبول نکنید !
در این آیه از یک کلمه ی تحذیریه ی (لولا) که دامنه ی آن وسیع است ، استفاده شده است .
« لولا» تنها به معنای « چرا » نیست ؛ بلکه معنای آن "چرایی" است همراه با تأکید فراوان ؛ یعنى آه، واى، چرا ؛
" چرا به هم ظن نیك ندارید ، چرا به هم حسنظن ندارید !"
انتقاد منطقی درست است !
برای اصلاح جامعه و روشن کردن جامعه و اذهان مردم ، حرف های آشکاربسیاری وجود دارد که اگر انسان آنها را بیان کند ،نه تنها غیبت نیست ،بلکه شیوه ای پسندیده و منطقی می باشد .
در جامعه ی امروز جریان های حق و باطلی وجود دارد که درصدد منحرف کردن جامعه می باشند؛ در این شكى نیست . در رأس این جریانات افرادی نیز حضور دارند ،اما لزومی ندارد که آدمی به اینها تهمت بزند و یا غیبت آنان را نیز بکند .
این افراد آنقدر حرف های آشکار باطل دارند که اگر آنها تبیین و توضیح داده شوند ، مطلب روشن خواهد شد و هیچ نیازى به غیبت كردن نیست .
فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان
پی نوشت ها :
1- همزه / 1
2- تفسیر نمونه / آیت الله مکارم شیرازی و دیگران / ج 23 / ص 176
3- بحار الانوار / ج 72 / ص 222
4- اخلاق در قرآن – آیت الله مکارم شیرازی /چهل حدیث امام خمینی (ره) / معراج السعادة – مرحوم احمد نراقی / گناهان کبیره – شهید دستغیب شیرازی
10 فیلم برتر سال 2010 از نگاه کول نیدهام موسس و مدیر اجرایی بهترین وب سایت سینمایی دنیا: آی ام دی بی

(10) زیبا یکی از ترسناکترین فیلم هاییست که من دیده ام. براستی باید اعتراف کرد. این فیلم بی نهایت خوش ساخت است و با 2 صحنه که هرکدام برای خود شاهکاری هستند به پایان میرسد.
شما با این فیلم به هم می ریزید، غمگین می شوید و احساس افسردگی میکنید، اما پیام معنوی فیلم که قابل توجه است، بسیار گیراست و باید شما را شاد کند. بازی خاویر باردم بی نظیر است.
این فیلم از آن دسته فیلمهایی است که ذهن شما تا روزها درگیر خود میکند. فیلم، در اولین نمایش بین المللی خود در جشنواره کن شرکت کرد.

(9) 4.3.2.1 محصول انگلستان است. فیلمی است بسیار هیجان انگیز به سبک فیلمهای تارانتینو و ریچی.
داستان مربوط می شود به موضوع الماسهای دزدیده شده و 4 داستان مرتبط با پیچیدگیهای جذاب و غیرقابل پیش بینی.
نوئل کلارک و مارک دیویس در کنار یکدیگر، کاری بسیار جذاب را ساخته اند. کوین اسمیت هم با نقش کوتاه اما بسیار با نمک خود، واقعا گل کاشته است.

(8) لانه خرگوش: خیلی خوش شانس بودم که این فیلم را توانستم ببینم اگرنه از دستم در می رفت. به جزییات موضوع اصلی بسیار خوب پرداخته شده است.
داستان خیلی با دقت باز میشود. ریتم روایت داستان کاملا منطقی و بافت خط سیر آن بسیار قدرتمند است.
نیکول کیدمن و بارون اکهارت هم در بازی عالی کارکرده اند. جالب اینکه فیلمبرداری این اثر، در 28 روز انجام شده است.
این فیلم اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم تورونتو به نمایش درآمد.

(7) شهر: بن افلک (کارگردان و بازیگر) پس از آخرین ساخته خود یعنی «عزیز از دست رفته»، دست به ساخت یک جنایی ترسناک خوب دیگر زده است.
ربکا هال هم نشان داد که در پردازش شخصیتهای مختلف توانایی دارد. وقتی فهمیدم که این فیلم، یک نسخه 4 ساعته هم دارد، حسابی یکه خوردم. من این فیلم را در بیستمین سالگرد تاسیس آی ام دی بی، به همراه تیم بچه های آی ام دی بی در لس آنجلس دیدم.

(6) سخنرانی پادشاه: فیلم قابل توجهی است و دارای ارزشهای بسیار. کولین فرت عالی کار کرده است و مستحق جایزه اسکار بازیگر نقش اول امسال می باشد.
اما کولین فرت فقط یک نفر از گروه بی نظیر این فیلم می باشد. این اثر، در مورد عشق، رفاقت و تعهد می باشد. یک فیلم با ارزش تاریخی زیاد که مخاطبان، تا پیش از اکران آن، خیلی در جریان این واقعیت تاریخی نبودند. در این کار، لحظات خنده دار سرشار از صداقت را می بینیم که به ما می گویند فیلم سیاه در اواخر دهه 1930 یعنی چه. کار فیلمبردار، تهیه کننده، طراح صحنه و لباس، و کارگردانی عالی تام هوپر را باید تحسین کرد. استفاده بجا از موسیقی در صحنه های تاثیرگذار که یادآور عنوان فیلم هستند، نیز شایان ذکر است. این فیلم، اولین بار در لندن به نمایش درآمد.

(5) عالی باش: یکی از کاربران آی ام دی بی، این فیلم را چیزی میان "مرد عنکبوتی" و "بیل را بکش" خوانده است. این فیلم، بی رحمانه خشن است و کاملا هوشمندانه ساخته شده است.
درست مثل فیلمنامه "حالت مسحورکننده"، شاهد یک فیلمنامه خوب دیگر از جین گلدمن هستیم.
کارگردانی ماتیو وان قابل تحسین است. شخصیت «دختر یکه بزن» بسیار خوب پردازش شده و کلو مورتز بازیگر این نقش نشان داده که آینده درخشانی در پیش دارد.

(4) هری پاتر و یادگاران مرگ: یک شروع طوفانی و عالی برای آخرین فصل داستانهای هری پاتر. یادم می اید که دقیقا نه سال پیش بود که دخترانم را برای دیدن اولین نسخه از سری هری پاتر به سینما بردم.
آن موقع آنها 8 سال داشتند و با همان شخصیتهای داستان بزرگ شدند تا به امروز و عجب جایگاه ویژه ای دارد داستان هری پاتر برای من. همه المانها و عناصر لازم برای ایجاد یک محیط عالی در فیلم، کنار هم قرار گرفته اند.
آن صحنه ای که شخصیت خبرچین میگوید: "من در عین بسته بودن، باز می کنم"، رعشه بر اندام من می اندازد. یک فیلم خوب در ژانر ماجراجویی که تازه 2 سال دیگر می فهمیم چه بوده است.

(3) قوی سیاه: یکی از چهار سایت برتر دنیا در زمینه نقد فیلم یعنی وب سایت Front Row Films" review، این فیلم را به نوعی برداشت و الهام از "کفشهای قرمز" برایان دی پالما می داند.
منتقد سایت مذکور، معتقد است که این اثر، برداشتی بد است اما من قویا معتقدم که اتفاقا برداشت بسیار خوبیست.
دارن آرونوفسکی – کارگردان فیلم- این بار به سراغ وسواسهای موجود در دنیای رقص باله رفته است.

(2) شبکه اجتماعی: در تحسین فیلم همین بس که صحنه اول آن به نوعی عالی ارائه میشود و جذابیت مابقی داستان را به شما نوید میدهد.
دیوید فینچر، یک بار دیگر ثابت کرد که با هر داستانی می تواند شاهکار بسازد.
(1) آغاز: یک شاهکار در ژانر وحشت. باری، کریستوفر نولان (کارگردان فیلم) باعث شد من ماندگارترین، بارزترین و شاهکارترین اثر سینمایی زندگی خود طی 25 سال اخیر را ببینم.

آخرین باری که یک شاهکار را تماش کردم، فیلم "بیگانگان" در سال 1986 بود. آغاز یعنی هوشمندانه ترین نوع فیلم سازی در بهترین حالت خودش.
پیشنهاد می دهم پس از تماشای این فیلم، به بخش IMDb FAQ مراجعه کنید.
تا به حال 5 بار این فیلم را دیده ام و به عنوان دومین اثر سینمایی ماندگار زندگی ام، آن را قبول دارم.
این فیلم برای اولین بار در لندن به نمایش درآمد.
ترجمه: محمدرضا صامتی
این باتری ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:
1. نوع تهویه ای
2. نوع بدون منفذ با الکترودهای زینتر شده
این باتری ها از نیکل هیدروکسید، کبالت هیدروکسید و گرافیت برای الکترودهای مثبت و از کادمیم اکسید، آهن، نیکل، و گرافیت برای الکترودهای منفی استفاده می کنند. پوشش باتری ها از ورق های فولادی (با لایه ای از اپوکسی یا پلی اتیلن) و جلدهای پلاستیکی است.
سلول های نیکل کادمیم یا به علامت اختصار "Ni - Cd" در دو نوع استوانه ای و دکمه ای ساخته و عرضه می شوند که در زیر به بعضی تفاوت های آن ها اشاره می کنیم:
سلول های دکمه ای همواره از یک یا دو جفت صفحه ی گرد که توسط ماده خلل و فرج داری عایق شده اند تشکیل می شوند. خود این صفحات با فشردن ماده ای خمیری فعال در یک فلز مشبک تهیه می شوند. در باتری های نوع استوانه ای از ورقه های نرمی استفاده شده که می توان آن ها را به دور هم پیچید. این ورقه ها از زینتر کردن پودر نیکل بر روی پایه ای از جنس نیکل ساخته می شوند. عایق بین صفحات از نوعی ماده متخلخل است. زینتر کردن روشی در عملیات حرارتی در متالوژی فلزات است. در هر دو گونه، باتری ها کلا توسط ورقه ای از جنس نایلون پوشیده و نفوذناپذیر می گردند.
باتری های استوانه ای مجهز به نوعی سامانه سوپاپ فنری برای جلوگیری از افزایش فشار گازهای درونی در هنگام شارژ بیش از حد یا تخلیه بیش از اندازه عمل می کند. شکل بالا ساختار درونی یک باتری نیکل کادمیم استوانه ای را نشان می دهد.
مشخصات کلی:
مقاومت داخلی این نوع باتری ها بسیار کم است و به وسیله آن ها می توان به جریان زیاد لحظه ای دست یافت. میزان مدت زمان در شارژ ماندن این ها در موقع انبار کردن بستگی به دمای محیط دارد. درجه حرارت مناسب برای این باتری ها 10 تا 35 درجه است و در غیر این دماها شارژ آن بسیار سخت انجام می شود. با کم شدن دما مقاومت داخلی نیز افزایش پیدا می کند.
در زیر جدول باطریهای متداول لیتیم و نیکل با کاتد و آندهای مختلف را می بینید. دو نوعی که با فلش مشخص شده از انواع کاربردی در هواپیماهای الکتریکی هستند.


6 پیمانه آرد ،2 پیمانه نمك ، 4 قاشق غذا خوری روغن ، آب گرم ، یك عدد بطری پلاستیكی، پودر لباسشویی ، رنگ غذا ،سركه
1- نخست مخروط آتش فشان را بسازیم. 6 فنجان آرد، 2فنجان نمك، 4 قاشق سوپ خوری روغن غذا خوری و 2فنجان آب را مخلوط كنید. مخلوط به دست آمده باید یكنواخت و محكم باشد(در صورت نیاز می توانید آب بیشتری اضافه كنید)
2- بطری پلاستیكی را در ظرف مورد نظر به طور ایستاده قرار دهید و خمیر تهیه شده را در اطراف آن به شكل یك كوه آتش فشان فرم دهید البته توجه داشته باشید كه آن را به طور كامل نپوشانید قسمت دهانه آن را برای اضافه كردن بقیه مواد خالی نگه دارید.
3- قسمت بیشتر بطری را با آب گرم پر كنید و مقدار كمی از رنگ قرمز غذا را به آن اضافه كنید.
4- 6قطره پودر لباسشویی به محتویات بطری اضافه كنید.
5-2قاشق سوپ خوری جوش شیرین به بطری اضافه كنید.
6-به آرامی سركه را به بطری اضافه كنید.
مراقب باشید زمان فوران كوه آتش فشان رسیده است.

نكات
گدازه هایی با رنگ قرمز ملایم در نتیجه واكنش بین جوش شیرین و سركه تولید خواهد شد.
در این واكنش مانند آتش فشان حقیقی گاز كربن دی اكسید هم تولید خواهد شد.
به دلیل تولید گاز كربن دی اكسید در بطری پلاستیكی فشاری ایجاد می شود و (به علت حضورپ ودر لباسشویی) حباب هایی از آتشفشان خارج خواهد شد كه چهره زیبایی به آزمایش می دهد.
اگر چند قطره رنگ زرد هم به آن اضافه كنید گدازه های خارج شده رنگ زیبا تر و طبیعی تری پیدا خواهند كرد.
با آب اکسیژنه خیلی کفش سریع تر و قشنگتر میشه. با دی کرومات هم خوش رنگ میشه.
منبع: جدیدترین اطلاعات از دنیای شیمی
مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: نسرین صادقی
هر كدام چه كاربردی میتواند داشته باشد؟



عكس روبه رو محدوده دمایی محیط اطرافمان را به اختصار نشان می دهد. به محدوده دماهای اندازه گیری شده توجّه كنید.
آیا دماسنج الكلی یا جیوه ای توانایی اندازه گیری تمامی دماها را دارند؟
برای اندازه گیری دماهای زیاد و خیلی كم چه دماسنجی مناسب است؟
در درس های آینده به پاسخ این سوال می پردازیم.
به نظر شما آیا می توان از یك میله فلزی بعنوان یك دماسنج استفاده كرد؟ برای پاسخ به این سؤال به عكس زیر توجّه كنید.


همان طور كه مشاهده می كنید طول یك میله در اثر گرما، افزایش می یابد و این افزایش طول باعث چرخیدن عقربه میشود. ولی از آنجا كه این افزایش طول میله كم و نامحسوس است بنابراین توسط یك عقربه كه حول محور دوران میكند تغییرات محسوس تر شده است.
پس تغییرات دما باعث انحراف عقربه می گردد و بدین وسیله می توان دماسنجی تعبیه نمود.
مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی
تنظیم: سمیرا بادامستانی

پرسش: لطفا توضیحات کاملی در ارتباط با مغز انسان به بنده ارائه دهید.
پاسخ: مغز انسان حدود 1500 گرم وزن داشته كه كلاً داخل جمجمه قرار دارد.
مغز از قسمت های زیر درست شده است :
1- نیم كره های مغز
2- تالاموس و عقده های عصبی قاعده ای
3- مغز میانی
4- پل دماغی
5- مخچه
6- بصل النخاع
نیم كره های مغز
نیم كره های مغز دو عدد بوده كه از نظر نردبان تكاملی جدیدترین قسمت مغز می باشند. آنها هدیه اصلی خداوند به انسان بوده و تكامل آن از پستانداران از حدود پنجاه میلیون سال پیش شروع شده و در انسان نماهائی مانند « استرالوپیتكوس» به اوج خود رسید (2 میلیون سال پیش ) .
اختصاصی ترین صفت تكاملی ازدیاد تعداد یاخته های عصبی بوده كه پیشرفت شایان آن را در « هموهابیلیس» و « همواركتوس » می توان مشاهده كرد. دوران طلائی بزرگ شدن مغز در « نئاندرتال » « و هموساپینس» (حدود یكصد هزارسال پیش ) آغاز و به انسان ختم می شود.
بدون نیمكره های مخ، انسان جاندار بی شعوری بیش نیست. تكوین شعور انسان عبارت بوده است از ازدیاد یاخته ها ( نتیجتاً اضافه شدن وزن مغز ) و ارتباطات آنها با یكدیگر برای بهتر شدن قدرت پردازش اطلاعات محیطی و درونی . در « مرگ مغزی » این قدرت از بین میرود چون كل ساختار مغز مضمحل می شود. در درون نیمكره ها حفره هایی پر از مایع نخاعی و جود دارند كه بطن ها نامیده می شوند . دو نیمكره توسط جسم پینه ای به هم متصل می باشند كه در حقیقت ارتباط اصلی نرونهای دو نیمكره با هم می باشند.

قسمت های مختلف تشكیل دهنده نیمكره ها شامل قسمت های زیر است :
1- لوب پیشانی
2- لوب آهیانه ای
3- لوب پس سری
4- لوب گیجگاهی
5- لوب حاشیه ای
لوب پیشانی
لوب پیشانی مهمترین قسمت تكامل یافته مغز است. مخصوصاً در انسان و انسان نماها این قسمت فوق العاده وسعت پیدا كرده است. قسمت های خلفی لوب پیشانی ویژه فرمانهای حركتی بوده و از هم گسیختگی نسج این قسمت باعث از كار افتادگی یك اندام می شود. تحریك هر قسمت از اندامها و سر بر روی مكان مخصوصی از این نوار باریك وجود دارد، قسمتی از این ناحیه، كه بین دو نیمكره وجود دارد، مختص حركات اندامهای تحتانی می باشد. درقسمت قدامی ناحیه حركتی سرو دست مركز كنترل حركات چشم وجود دارد.
در نیمكره چپ، مركز حركتی تكلم درلوب پیشانی می باشد. از هم پاشیدگی نسوج این ناحیه باعث گنگی شده و بیمار قادر به گفتار نیست. آنچه از لوب پیشانی باقی می ماند عبارتست از ناحیه ای كه در جلو قرار داشته و مركز شعور ، منطق، تفكر و تا حدودی حافظه است. از بین رفتن این قسمت از مغز در دو طرف منجر به كم اهمیت دادن اصول اخلاقی شده و تصمیمات بیمار انفعالی می گردد. اگر آسیب بسیار شدید باشد خلاقیت حركات از بین رفته و ممكن است با حالت اغماء اشتباه شود. یكی از راههای درمان امراض روانی، در ابتدای سده حاضر، عبارت بود از تخریب دو طرفه قسمتهای عمقی لوب های پیشانی و تبدیل بیمار به فردی كه از نظر اجتماعی بیشتر قابل تحمل باشد. متأسفانه اثرات سوء این عمل جراحی باعث شد كه بعداً كمتر مورد استفاده قرار گیرد.
لوب آهیانه ای
وظایف لوب های آهیانه ای در طرف راست و چپ تا حدودی با هم فرق می كنند. علاوه بر تشخیص محل درد ، گرما، لمس و محسوسات عمقی در باریكه پشت شیار مركزی، لب آهیانه ای در طرف راست بینش فضائی را در شخص بوجود می آورد. عوارض عمقی لوب طرف راست منجر به از دست دادن جهت یابی فضائی فرد گشته و طرف چپ بدن را در كارهای روزمره فراموش می كند. به حوزه بینائی چپ توجه نكرده و مثلاً ریش خود را در طرف چپ نمی تراشد، چنین شخصی ردیابی فضائی خود را از دست می دهد. شدت عارضه در بعضی بحدی است كه بیمار عضوی در طرف چپ بدن خود را از یاد می برد و فكر می كند مربوط به شخص دیگری است. لب آهیانه ای در طرف چپ علاوه بر جهت یابی فضائی و محسوسات طرف راست، وظیفه تكلم را نیز بعهده دارد. اختلال در ریاضیات، محاسبه، تشخیص راست و چپ بدن، خواندن و نوشتن و تكلم پس از آسیب رسیدن به لوب آهیانه چپ دیده می شود.
لوب پس سری
لوب پس سری مسئولیت بینائی را عهده دار بوده و آسیب رسیدن به این ناحیه شخص را بطور كامل یا نافص نابینا می كند. یكی از بهترین محسوسات محیطی كه به وسیله آن مكانیسم پردازش اطلاعات در مغز به وسیله فیزلوژیست هائی مثل « هوبل » و « ویسل » در دانشگاه هاروارد برملا گشته عبارت است از « حس بینائی » این دو دانشمند به طور سیستماتیك پردازش اطلاعات را از شبكیه تا لوب پس سری دنبال كردند. كار اصلی این پژوهشگران عبارت بود از ثبت تحریك پذیری سلول های شبكیه، ایستگاه زانوئی و قشر خاكستری مخ ( سلول های ساده، پیچیده و فوق پیچیده ) در مناطق به اصطلاح 17 و 18 و19 « برودمن » لازم به یادآوری است كه « برودمن» پژوهشگری بود كه سطح مغز را از 1 تا 52 منطقه بر حسب انواع یاخته های قشر خاكستری طبقه بندی كرد. مثلاً منطقة 46 ویژه حافظه بوده و 44 بیان تكلم را به عهده دارد. « هوبل و ویسل» دریافتند كه به ترتیب كه اطلاعات از یك ایستگاه به ایستگاه دیگری منتقل می شده پیچیده تر و به حقیقت نزدیك تر می شود . مثلاً سلول های شبكیه و ایستگاه زانوئی فقط به بك نقطه نورانی پاسخ داده، درحالی كه سلول های ساده كورتكس بینائی تنها به یك نوار نورانی با محور خاص پاسخ می دهند. می توان تصور كرد كه این نوار از تعدادی نقطه نورانی درست شده است. بنابر این، سلول های ساده قشر خاكستری نسبت به یك نقطه نورانی بی تفاوتند. به همین ترتیب كه جلو برویم مشاهده می شود كه سلولهای پیچیده كورتكس توسط یك لبه نورانی تحریك می شوند كه محور مشخصی داشته ولی محل آن مهم نیست. بهترین، تحریك برای یك سلول فوق پیچیده یك گوشه است. با در نظر گرفتن بحث بالا، هر چقدر از منطقة 17 به طرف منطقه 19 می رویم وظیفه سلول ها پیچیده تر شده به تحریكی نوین پاسخ می دهند. این موضوع در تشخیص فاصله و رنگها بسیار صادق است.
لوب گیجگاهی
این لوب در طرف راست نقش مهمی از نظر هنر تشخیص رنگها و جوانب مختلف دستگاههای موسیقی داشته و در طرف چپ تأثیر مهم آن درتكلم انسان است. درك صداهای شنیده شده و پردازش دستوری گفتار و آماده كردن پاسخ شایسته، به وسیله لوب آهیانه چپ صورت می گیرد. آسیب رسیدن به لوب گیجگاهی گاهی باعث از بین رفتن توانائی نامگذاری افراد و اشیاء می شود. همچنین لوب های گیجگاهی راست و چپ با هم نقش مهمی در فعال نگهداشتن حافظه دارند.
به نظر می رسد كه « هیپوكامپ» این ناحیه همگام با قسمت های دیگر لوب حاشیه ای نقش كلیدی در قبول یا رد اطلاعات داشته باشند. از این مكان است كه اطلاعات منتشر شده از محسوسات محیطی به نقاط دیگر مغز مخصوصاً لوب های پیشانی می روند. بخش دیگری از فیبرهای آورنده اطلاعات به لوب گیجگاهی از ساقه مغز و هسته « مینرت» می باشد.
از بین رفتن « هیپوكامپ » منجر به عدم توانائی انسان در تثبیت حافظه شده و شخص قدرت انتقال اطلاعات رابه سایر نقاط مغز از دست می دهد.
اگر انسانی هر دو لوب گیجگاهی مخصوصاً دو « هیپوكامپ » را از دست بدهد برای همیشه قدرت ثبت اطلاعات از محیط را برای یادآوری در دراز مدت از دست خواهد داد. در ام- آر- آی روبرو هر دو لوب گیجگاهی به خاطر انسفالیت آسیب دیده و قدرت حافظه بیمار شدیداً صدمه دیده است. حس شامه نیز با لوب گیجگاهی ارتباط دارد.
لوب حاشیه ای
لوب حاشیه ای از قدیمی ترین قسمتهای مغز بوده و وظیفه اش بیان غرایض جنسی و تأمین احتیاجات احساسی و تنازع بقاست. لوب حاشیه ای در اصطلاع به « مغز اول » مشهور شده و از اینجاست كه تمام اطلاعات پس از بررسی و فیلتر شدن می توانند به سایر نقاط مغز رسوخ كنند. احساس امنیت درونی با وجود لوب حاشیه ای امكان پذیر است. اینجا محل احساسات قلبی و فردی و عشق و دلدادگی است. با تكیه به « مغز اول » است كه انسان كاری را انجام داده و سپس با مراجعه به منطق و « مغز جدید» یا « نئوپالیوم » پشیمان می شود. در این مكان است كه موجود برای حفظ خود و خانواده حاضر است به استدلال كم محلی كند. كنترل اصلی سلسله اعصاب نباتی هنگام جنگ و ستیز یا پشیمانی و غم و اندوه در دست « مغز اول » یا « آركی پالیوم » می باشد. بالاخره زبان اصلی نهفته در نگاه افراد به یكدیگر كه حاصل آن دوست داشتن فردی و یا تنفر از فردی دیگر می شود در لوب حاشیه ای است.
تالاموس
تالاموس توده ای از سلولهای عصبی با اندازه های مختلف است كه وظیفه پردازش و هم آهنگ كردن پیامهای حسی را در ارتباط با فعالیت های حركتی داشته و دراین خصوص با گره های عصبی قاعده جمجمه، قشر خاكستری مغز و مخچه در تماس دائم می باشد. تالاموس نیز نقش بی نهایت مهمی در دریافت درد و محسوسات محیطی دارد. آسیب یك طرفه به تالاموس باعث كرخ شدن طرف مقابل بدن و آسیب دو طرفه، بیمار را به حالت بیهوشی می برد.
گره های عصبی قاعدهه مغز
هسته های دم دار و عدسی شكل از مهمترین گره های عصبی قاعده مغز می باشند كه ارتباط تنگاتنگ با تالاموس، قشر خاكستری مغز و مخچه داشته و عملكرد اصلی آنها تنظیم فعالیت های حركتی ماهیچه ها بوده و در تداوم حركات آنها نقش مهمی دارند.
ساقه مغز
از نظر تكاملی ساقه مغز یكی از قدیمی ترین قسمت های سلسله اعصاب بوده كه علاوه بر حفظ هوشیاری و كنترل خواب، تنفس و گردش خون، محل گردهم آئی اعصاب جمجمه ای نیز می باشد كه در تعیین تكلیف مرگ مغزی بسیار پراهمیت اند. اندازه و پاسخ مردمك ها به نور، رفلكس های قرینه و سرفه، حركات چشمها، زبان، صورت، حلق و حنجره نیز عمدتاً توسط ساقه مغز كنترل می شود. ساقه مغز گذرگاهی است دو طرفه برای گذشتن محسوسات از محیط خارج به طرف مغز و آوردن پیامهای عصبی از مغز و ساقه مغز به طرف نخاع و اندامها.
ساقه مغز محلّ تمركز و پخش پیام های مهم و ابرانی به اقصی نقاط نخاع برای حفظ و كنترل قوام ماهیچه ها است كه نهایتاً بر روی رفلكس های وتری نیز تأثیر می گذارند. این پیامها، به طور مستقیم و غیر مستقیم، از هسته های ساختمان مشبك در سطح « پل دماغی » و « بصل النخاع » و « مغز میانی » نشأت گرفته و به همراهی پیام های « هسته های قرمز » و « هسته های گوش داخلی » بر روی « نرون های حركتی گاما » سرازیر می شوند. تحریك نرون های حركتی گاما، به طور غیر مستقیم ، پس از تحریك « نرون های حركتی آلفا » قوام ماهیچه ها را زیاد كرده و آنها را سفت می كند. در این گونه موارد رفلكس های وتری نیز تشدید می شوند. هرگاه مغز از بین رفته ولی ساقه مغز از مغز میانی به پائین در حیات باشد، رفلكس های وتری بسیار شدت یافته و ماهیچه ها آنقدر سفت می شوند كه دست ها و پاها سیخ شده حالت « دِسِرِ بره» به خود می گیرند، یا اینكه دست ها از آرنج خم شده و پاها سیخ می شوند كه به این حالت « دكورتیكه» گویند. به تدریج كه ساقة مغز وظایف خود را از دست داد، قوام ماهیچه نیز از بین رفته آنها لَخت می شوند. در این زمان رفلكس های وتری نیز وجود ندارند. این حالت در « مرگ مغزی » به خوبی می شود به طوری كه تمام ماهیچه ها شل بوده و رفلكس ها ناپدید گشته اند چون تمام ساقه مغز از كار افتاده است.
ساقه مغز از قسمتهای زیر تشكیل شده است.
مغز میانی
پل دماغی
بصل النخاع
1- مغز میانی
بخش های مهمی از مغز میانی كه در مرگ مغزی اهمیت دارند عبارتند از : ساختمان مشبك كه مسئول حفظ سطح هوشیاری بوده، پایك های مغزی كه از الیاف و ابران حركتی درست شده اند و اعصاب جمجمه ای سه و چهار كه حركات چشمها، اندازه و پاسخ مردمك ها را به نور به عهده دارند. آسیب دو طرفه به ساختمان مشبك باعث حالت اغماء شده و اگر پایكهای مغز آسیب ببینند فلج اندامها و در مورد اعصاب سه و چهار ضعف حركات چشم ها و بزرگ شدن مردمك ها با عدم پاسخ به نور را موجب می شود و اگر آسیب بسیار شدید باشد حركات چشم عروسكی نیز از بین می روند. پس به این ترتیب با معاینه و تعیین سطح هوشیاری، حركات و مردمك های چشم و قدرت اندامها می توان به سالم بودن مغز میانی پی برد.
2- پل دماغی
اجزاء مهم پل دماغی عبارتند از : قسمت دیگری از ساختمان مشبك، اعصاب جمجمه ای پنج، هسته عصبی شش و هفت و الیاف مرتبط كننده مخچه به سلسله اعصاب مركزی.
آسیب دو طرفه به دو سوم فوقانی ساختمان مشبك پل دماغی باعث حالت اغماء شده و گرفتاری عصب شش، حركات چشمها را در محور افقی مختل و آسیب به عصب پنج باعث از بین رفتن حس قرنیه و رفلكس قرنیه می شود. بنابر این می توان با در نظر گرفتن سطح هوشیاری بیمار، حركات كره چشم و صورت و رفلكس قرنیه به و ضعیت تشریحی آن پی برد.
3- بصل النخاع
این قسمت از ساقه مغز از ساختمان مشبك، مراكز كنترل تنفس و گردش خون، اعصاب جمجمه ای 9، 10،11،12 و الیاف حسی و حركتی ای كه مخچه، نخاع، ساقه مغز و نیمكره ها را به یكدیگر مربوط می كنند درست شده است. در بصل النخاع، ساختمان مشبك نقشی در تأمین سطح هوشیاری نداشته و بلكه آسیب به این قسمت از مغز به صورت نارسائی شدید و تنفس و گردش خون خود را نشان داده و رفلكس سرفه از بین می رود. در صورتی كه بیمار هوشیار باشد، قدرت بلع در او از بین خواهد رفت.
مخچه
مخچه درست در پشت سر و در قسمت خلفی پل دماغی و بصل النخاع قرار گرفته است. در حقیقت مخچه جعبه سیاه سلسله اعصاب مركزی بوده كه تعادل انسان را كنترل كرده سرعت و دامنه حركات را طوری تنظیم می كند كه آنها بدون نقص باشند. مخچه در ارتباط دائم با گیرنده های حسی محیطی و جمجمه ای بوده و از طریق مغز میانی و پل دماغی پیوسته وضعیت تعادل بدن را در اختیار تالاموس، گره های عصبی قاعده مغز و قشر خاكستری می گذارد.
سه منبع اصلی ارتباط مخچه با اطلاعات محیطی عبارتند از :
1- پیام هائی كه از نخاع به مخچه می رسند و نقطه شروع آنها در ماهیچه ها، زردپی ها، پوست و مفاصل است. این پیام ها به سرعت مخچه را از وضعیت اندام ها، مخصوصاً اندام های تحتانی، در فضا آگاه می سازند. توسط همین پیام هاست كه انسان دائماً بررسی كرده و حركات را ظریف تر می سازد. اشكال در این سیستم باعث تلوتلو خوردن شخص هنگام راه رفتن می شود. كرمینه قسمتی از مخچه است كه پردازش اطلاعات فوق را در دست دارد.
2- پیام هائی كه از گوش درونی به مخچه رسیده و دائماً آن را در جریان موقعیت فضایی سروگردن قرار می دهند. به وسیله این اطلاعات مركز ثقل انسان درون سطح مقطع بدن بر روی زمین قرار می گیرد. كنترل اصلی تعادل حركات چشمها و محور عمودی بدن از وظایف این سیستم است. حفظ تعادل در حركات مستلزم چرخشی سلامتی این قسمت از مخچه است كه در قاعده آن قرار دارد.
3- اطلاعاتی كه از مغز رسیده و نقش اصلی كنترل حركات ظریف اندام ها ( مخصوصاً دست ها ) را به عهده دارند. اختلال در این سیستم باعث شلختگی در حركات مهارتی می شود. نیمكره های مخچه همگام با مغز در این مورد به انسان یاری می كنند. عملكرد مخچه در بیماری كه به حالت اغماء است از اهمیت كمتری برخوردار است.
جریان خون مغز
خون رسانی به مغز توسط سرخرگ های سبات و مهره ای صورت می گیرد كه مجموعاً چهار عدد بوده و حدود یكهزار سانتی متر مكعب در دقیقه به مغز خون می رسانند. این میزان بسیار زیاد خون مبین سرعت متابولیسم بالای مغز بوده و نیاز شدید به اكسیژن و گلوكز است. زمان جریان خون از سرخرگ های سبات تا سیاهرگ های وداج حدود ده ثانیه است. قطع كامل جریان خون مغز پس از مدت پنج تا ده ثانیه منجر به بیهوشی می شود و اگراین زمان از ده دقیقه بیشتر شود نسج مغز از بین می رود.
ساختمان مشبک
یكی از سری ترین مناطق سلسلة اعصاب مركزی، ساختمان مشبک است كه درست در مركز ساقه مغز قرار داشته و از بصل النخاع تا قسمت فوقانی مغز میانی كشیده می شود. كمتر جائی از سلسله اعصاب مركزی است كه ساختمان مشبک در آن دست نداشته باشد . ساختمان مشبک از تعداد زیادی سلول به اندازه های مختلف درست شده كه زوائد آنها نسبتاً كوتاه می باشند. علاوه برساقه مغز، نخاع، مخچه، اعصاب جمجمه ای،گره های عصبی قاعده مغز ، تالاموس و نیمكره ها همه با ساختمان مشبک ارتباط دارند. علاوه بر این كه ساختمان مشبک قدیمی ترین قسمت سلسله اعصاب مركزی است، دركنترل خواب، قوام ماهیچه ها « تن ماهیچه ای» و درد نیز نقش كلیدی دارد ولی وظیفه اصلی آن برقرار داشتن سطح هوشیاری است. هرگونه ضایعه نسجی، حتی یك میلی متر، اگر دو طرفه باشد و در ساختمان مشبک اتفاق افتد منجر به از دست رفتن هوشیاری می شود.
بطن های مغز
درون مغز انسان حفره هائی وجود دارند كه بطن نامیده می شوند. دو بطن در نیمكره ها و بطن سوم بین گره های عصبی قاعده مغز، بطن چهارم در پشت ساقه مغز بوده كه مخچه آن را می پوشاند. درون بطن های مغز مایع مغزی نخاعی وجود دارد كه درون بطن ها و روی سطح مغز درجریان است تا جذب شود . وزن مغز درون مایع مغزی نخاعی حدود 50 گرم است .
پوشش های مغز ، مخچه و ساقه مغز
این قسمت ها توسط سخت شامه و دو لایه نرم شامه پوشانیده شده است كه وظیفه حفظ و حراست آن را به عهده دارند.
تنظیم: مرکز مشاوره تبیان
همه ما فکر میکنیم که خوردن میوه یعنی خرید میوه، پوست کندنش و فقط گذاشتنش توی دهان به این سادگی که فکر میکنید نیست بسیار مهم است که بدانیم چگونه و چه وقت باید میوه بخوریم